Strážcové Varadínu

recenze

Každá doba má, a hlavně musí mít, své záporáky i hrdiny. O to víc, když se jedná o jedno z nejtemnějších období historie Evropy – protiturecké války v 17. století. A proto přivítejte Bathoryho, kapitána Kornela Bathoryho.

Slovenský spisovatel Juraj Červenák je u nás známou postavou. Ať už se jedná o jeho autorskou tvorbu ve formě českého reka Bivoje, bájného Conana či trochu východnějšího bohatýra Ilji Muromce nebo jeho redaktorské příspěvky třeba v časopise Pevnost, každý někdy o rodáku z Žiaru nad Hromom slyšel a většinou i něco četl. Nikoho tak nepřekvapí, že i další z jeho děl je zasazeno do historie a okořeněno dávkou fantasie. Tentokrát však nečekejte divokou dobu prvních Čechů nebo poloprázdné východní stepi, ale kruté 17. století, konkrétně rok 1660.

Pro ty z vás, kdo ve škole nedávali zase tolik pozor při hodinách dějepisu ve zkratce asi takhle. Evropa se stále vzpamatovává z následků Třicetileté války, která zanechala část kontinentu v troskách, stále tisíce životů a vyřešila toho pramálo. Země jsou vzájemně nevraživě rozděleny a rozhádány, a to kromě bohatství a území hlavně kvůli náboženské otázce – aneb jak přijímat Boha. Do toho všeho se z Východu žene (respektive ona se už přihnala dřív) bouře v podobě Osmanské říše, jejímž jediným cílem je ovládnout vše křesťanské a nastolit Islám. Jo, populisti v dnešní politice by měli radost. K největším bojům a střetům dochází na území Uherska a okolních států a křehký mír je neustále více či méně porušován výpady z obou stran. Takže to bylo z historie a teď k samotnému románu.

Strážcové Varadínu jsou prvním dílem epického cyklu Dobrodružství kapitána Bathoryho a vyšly původně již v roce 2009. Protože se ale nyní chystá v českém překladu 5. díl, není od věci si je připomenout a třeba i někoho inspirovat. Po smrti ženy Kornel Bathory od všeho utekl ke službě v císařské armádě, v pohraničí si užívá tak trochu nezřízeného života a sráží jednu tureckou hlavu za druhou. Po smrti otce se ale chtě nechtě musí vrátit na rodné panství a čelit své minulosti v podobě syna, kterého léta neviděl. A když se zdá, že by vše nemuselo být tak zlé, současnost ve formě turecké odplaty unese jeho syna a Bathory se vydá na cestu záchrany a pomsty přes nepřátelské a nepřívětivé území.

Z autorovi tvorby jsem toho četl hodně a přesto mě Bathory zcela ohromil. V první řadě mě překvapila originalita zasazení, protože ať pátrám v paměti, jak chci, z období tureckých válek jsem asi nikdy nic nečetl. Navíc samozřejmě je opět vidět autorova znalost prostředí a doby a dokonale vás vtáhne do děje.  Bravurně je zvládnuta i jazyková stránka. Někoho možná překvapí, že oproti předchozím knihám se vytratila ta známá magie a fantasy, protože Strážcové Varadínu jsou spíš historickým románem obohaceným o další prvky v podobě fantasy, horroru nebo westernu spíš okrajově (avšak to se v dalších dílech ságy radikálně změní, ale o tom jindy), což ale není výtka, ba naopak, protože když jsem knihu přijal jako jakousi verzi „road movie“ v historických kulisách za záchranou syna, byl jsem nadšen. Dalším pro mě osobně plusem byly samotné postavy. Báthory není žádným nesmrtelným a nezničitelným polobohem, ale naopak obyčejným člověkem (ať už to zní sebehloupěji), který na svých bedrech nese své strasti a ztráty, ale zároveň i cel příběh. Vedlejší postavy totiž tentokrát nedostávají tolik prostoru, žádné odbíhání do více linií a charakterů, hezky kapitán Báthory a jedeme.

Co mi na knize asi nejvíc chybělo, bylo klasické zlo. Nechápejte mě špatně, turecká sebranka je fajn, kněžna s vlčí smečkou také není špatná, ale ani jedno z toho nejsou klasičtí záporáci. Už jen proto, že tady nějak dokážete pochopit jejich vnitřní pohnutky a důvody jejich konání. Tady bych asi čekal víc (a vlastně to i dostanu v budoucnu). Druhým absentujícím bodem, který je ovšem logický vzhledem k číslici jedna v řazení románu, je absence strhujícího finále. Příběh dojde do svého konce, něco se uzavře, ale hlavní děj zůstane zcela otevřený a naopak vás možná vcelku zklame jeho vyznění. Anebo vás možná ještě víc navnadí dál, to už nechám na vás.

I přes dvě uvedené menší výtky se jedná o velmi kvalitní historický román s lehkými kořenícími prvky fantastiky, horroru i westernu. Hlavní hrdina vám i přes svou tvrdost rychle přiroste k srdci a vy budete nadšeně (nebo zkroušeně) sledovat jeho cestu živým, tvrdým a uvěřitelným světem plným násilí a dobrodružství. Netřeba asi zmiňovat že práce na českém vydání je skutečně povedená a Robertu Pilchovi spolu s celým týmem patří jednoznačně palec nahoru. Ostatně onen zdvižený palec a zcela pozitivní ohlas a nadšení patří i celé knize a samotnému Kornelu Báthorymu.

Koupit přímo u Brokilonu!

Strážcové Varadínu (Dobrodružství kapitána Bathoryho 1)

Autor: Juraj Červenák