Střípky času

recenze

Lidé obdaření magickou mocí žijí mezi námi. Jana je jednou z nich. Obyčejná dívka, tichá a uzavřená, v kolektivu neoblíbená. Nicméně se schopností cestovat časem. Vzhůru do minulosti!

Pod nálepkou urban fantasy se v dnešní době dá nalézt prakticky cokoliv. Plácněte na stránku několik spoře oděných upírů, kteří samozřejmě bojují s vlkodlaky. To vše ve stínu paneláků. A vždy si získáte nějaké obecenstvo. Takového balastu naleznete v každém knihkupectví tuny. Při troše hledání ale naleznete i klasická díla, která formovala žánr jako takový, a která již z hlavy nikdy neodstanete. Typickým příkladem je Sergej Lukjaněnko. A co naleznete mezi literárním Olympem a Tartarem? Ostravu v podání Petry Slovákové.

Střípky času je nový román, který má všechny atributy sterilního škatulkování pro klasifikaci coby young adult urban fantasy román (kromě metrosexuálních krvesajů, díky bohu!). Máme zde Janu, čerstvě osmnáctiletou, využívající svůj dar cestování v čase pro drobné krádeže, aby se postarala o věčně opilou, depresemi trpící matku. To vše do doby, než jí chytí David Reis - magicky nadaný detektiv, pracující pro Speciální pobočku pro paranormální jevy spadající pod Policii ČR. Ten Janu naverbuje do týmu, kde krom Davida nalézáme ještě pár magicky obdařených - leč vedlejších - postav: Janin dar cestování časem je totiž velká vzácnost. A bude se hodit v boji proti temnému arcilotrovi, čaroději Mabrokovi. Na scénu ale záhy vstupuje Petr. Mabrokova pravá ruka. Mladý, tajemný (=sexy) čaroděj, který Janu zachránil před jistou smrtí...

Dál nebudu obsah knihy více rozvádět. Jednak nechci příliš vyzrazovat, tato kostra nám pro úvod do děje bude stačit. A musím říci, že i nyní, když knihou listuji, budí ve mě rozpaky. Svět, který nám Petra Slováková představila, je poutavé místo. A to i přes to, že místy ve mě hlodal červík pochybností, kde končí autorčina invence a začíná inspirace ve světech jiných autorů (právě Lukjaněnkova série Hlídka mi přicházela nejvíce na mysl). Inspirace velmi volná, nutno dodat, nicméně jistá podobnost zde je. Na druhou stranu odsuzovat Střípky času kvůli několila podobným nápadům nechci. Protože aniž bych si to uvědomil, přečetl jsem knihu za tři dny. Petra Slováková totiž dokáže dávkovat napětí právě tou měrou, abyste nenarazili na hluchá místa a byli nuceni číst dál.

Akce, která se objevuje na stránkách, je spíše sterilní a matoucí. Tou pravou parketou Petry Slovákové je to, co od young adult románu čekáme: Budování vztahů, city, city a zase city! Jana je veskrze sympatická, stejně jako Petr, tak proč si tuhle letní oddechovku neužít. Ačkoliv je kniha psaná jednoduchým stylem, po první třetině knihy již tušíte jak to dopadne a ostatní postavy hrají (ne)logický komparz, na čtivosti to Střípkům času neubírá. Trocha zklamání mě čekala na závěr, jsem milovníkem špatných konců, ale proti gustu... Navíc se nedokáži zbavit "epizodního" dojmu, který ve mě Střípky času zanechali. jako bych dokoukal zdařilý pilot nového seriálu: Nápadů má autorka dostatek hned na několik knih z magické Ostravy.

Urban fantasy optikou Petry Slovákové možná není tou nejoriginálnější, kterou jste kdy četli, ale válka čarodějů na pozadí industriální Ostravy je velmi přitažlivým námětem. Pokud budete hledat v knize chyby, zcela jistě je najdete. Pokud ale budete brát Střípky času jako příjemnou jednohubku, rozhodně nebudete zklamaní. Své místo ve škatulce young adult urban fantasy si ale tento román právem zaslouží.

KOUPIT STŘÍPKY ČASU NA STRÁNKÁCH NAKLADATELSTVÍ HOST

Střípky času

Petra Slováková