Terminus

recenze

Co má pohřešovaná dívka společného s koncem světa? Víc než si myslíte! A to i s faktem, že mezi zmizením a armagedonem je přes dvacet let. Tedy alespoň v naší realitě. Nebo ne?

Shannon Mossová. Zvláštní agentka Námořní vyšetřovací služby. První cesta do budoucnosti jí zavedla do roku 2199, kdy Zemi svírá cizorodý ledový příkrov, veškerý život zahynul, z lidí se staly oběti nikdy nekončící agonie a na nebi planou dvě slunce. Konec všeho. Terminus.

Rok 1997. Realita - pevnina. Zmasakrovaná rodina vojenského námořníka a pátrání po zmizelé dívce. V románu, kde konec světa je nevyhnutelný, ať už navštívíme jakoukoli budoucnost. Ale Shannon Mossová má práci. A unesenou holku nikdo jiný nezachrání.

Autorem románu Terminus je Tom Sweterlitsch. Pokud vám tohle jméno nic neříká, nevadí. Terminus je knižním debutem tohoto nadaného američana. V románu samotném se snoubí detektivní thriller, sci-fi a horor,  přičemž poslední jmenovaný atribut je zastoupen právě Terminem - tajemným , nevysvětlitelným, leč neodvratným koncem. Naděje na záchranu mladé dívky ale stále trvá. Tak vzhůru do budoucnosti! Tedy do toho, co se dá nazvat jako jedna z možných budoucností.

Lidstvo v roce 1997 již má své Velitelství kosmických sil, které cestuje nejen do hlubokého vesmíru, ale je schopno putovat také časem. Stejně jako naše hlavní hrdinka Shannon. To, co zpočátku vypadá jako "banální" případ několikanásobné vraždy, nabírá obrátky ve chvíli kdy se ukáže, že možným pachatelem je jeden z vojáků, který zmizel v hlubokém vesmíru...

Pokud vás zajímá víc, musíte si knihu přečíst. Terminus je svébytným fenoménem, na jemu podobnou knihu jsem zatím nenarazil. Je to jako byste chtěli zkřížit Milénium Chrise Cartera, film Horizont události a lovecraftovskou nevyhnutelnou osudovost. To vše zamíchejte v několika časových rovinách a vznikne Terminus: Kniha, která se roztahuje napříč několika žánry.

Přestože se zde hojně cestuje časem či do hvězdných dálav, nemůžu Terminus označit jako čistokrevné sci-fi. Prim zde totiž hraje detektivka - snaha o záchranu zmizelé dívky. Vše ostatní je vedlejší. Přesto je to právě Terminus, který tvoří pochmurnou atmosféru rozprostírající se skrze každou stránku knihy. Vizi blížící se zkázy v podobě absolutního, neosobního zla jsem již nedokázal dostat z hlavy, o to více umocňovala můj čtenářský zážitek. Autor přesto dokázal postavit svět, kde spolu s hlavní hrdinkou doslova hltáte každou informaci v naději, že ještě máte čas vrátit se do své minulosti a zachránit mladou dívku. Hnacím motorem knihy tak je napětí a poodhalování tajemství, které obestírá jak vraha, tak Terminus. Nutno dodat, že zde je ono místo, kde někteří čtenáři jistě narazí.

Právě těch několik časových linek, několik možných budoucností a časové anomálie v závěru samotném potřebují celého čtenáře: Terminus vyžaduje plné soustředění, za které budete odměněni všemi paradoxy, které takové cestování časem obnáší. Pokud vás představa nekonečných možností popouzí, měli byste se Terminu vyhnout. V opačném případě neváhejte: Autor vás za to odmění zralým přístupem, nekonečnou časovou smyčkou a místy i psychedelicky-hororovou atmosférou, která sice není bezchybná nicméně uchopitelná ano. Vykreslení postav je sice trochu fádní (nějak jsem se nedokázal přinutiti fandit komukoliv z knížky), jako figurky na šachovnici rozdílných budoucností ale fungují skvěle (zejména když v každé možné budoucnosti se chovají trochu jinak) Výsledek je poutavý, byť místy se nějaké té nudné pasáži nevyhnete. Osobně bych také uvítal víc hororu, byť je to dané spíš mou fascinací definitivní zkázy v podání Toma Sweterlitsche. Snad naše vlastní budoucnost nebude ve znamení Bílé hvězdy.

KOUPIT TERMINUS V KNIHKUPECTVÍ KRAKATIT

Terminus

Tom Sweterlitsch