Nakladatelství Epocha vydalo koncem loňského roku povídkovou antalogii Ve stínu říše, ve které se autorky a autoři zaměřili, každý po svém, na Nacismus, nacisty a vlastně všechno to zlo kolem tohoto černo černého bodu historie.
Předně se musím přiznat, že povídkové antalogie mám opravdu rád i nerad zároveň. Na jednu stranu se mi hrozně líbí ty různé styly, různá zaměření a porovnávání jednotlivých textů od několika autorů, kdy každý prakticky nijak nesvázán má tvůrčí volnost. Na druhou stranu mě dokáže naštvat, když se mně některá z povídek zaujme a najednou bum bác, je tu konec, ve mně převládá pocit něčeho nedokončeného, málo rozvedeného a to se hned musím soustředit na úplně jiný příběh. Kniha Ve stínu říše postupně naplnila oba tyto mé pocity.
Editorská dvojice Boris Hokr a Leoš Kyša dali dohromady hned 17 autorů a autorek, jimž bylo jako úkol zadáno napsat povídky s nacistickou tématikou. Nebudeme si nic nalhávat – Nacismus, jeho postavy a vše okolo je takřka nekonečná studnice témat. Období masového vraždění, politických her, perzekucí, poprav, vraž, šílených pokusů, ještě šílenějších lékařů, ale i špionážních her bude lidi vždy zajímat, i když skutečná historie je v tomto případě snad ještě víc neuvěřitelná než jakýkoliv smyšlený text. Každopádně určitě nebudu přehánět, když řeknu, že tahle antalogie se povedla. Každý z autorů se tématu chopil po svém, každý do povídky vtiskl svůj osobitý styl a dokonce každý ke své povídce připravil i předmluvu, ve které můžete zjistit, co ho k napsání vedlo, což je rozhodně skvělý nápad.
Samotná kniha je rozdělena do 3 tematických částí – před válkou, během válečných let a období po válce. Každá z částí ej trochu jiná a každému může jinak sednout. Zatímco v první části vás čekají menší příběhy, ve kterých je cítit napětí a těžké ovzduší blížící se války a lidské tragédie, v druhé budete vrženi do akce, a to nejen na frontové linii v Rusku, ale i v tajemných hradech, kde budete vystaveni řezničině likvidování „esesmanů“ v nažehlených košilích. Asi nejšílenější a nejotevřenější je pak část poslední, kde se posouváme do poválečných (a někdy i více než poválečných) let. Přiznám se, že nevím proč a ač jsem se na poslední část těšil nejvíc, nakonec jsem v ní až na jednu povídku nenašel moc svůj šálek čaje.
Pojďme tedy postupně. Před válkou. Houstnoucí atmosféra, násobená strachem z rozpínavého Německa a jeho představitelů, lidské tragédie na jejich pozadí, ale i politická manipulace a vědecké výpravy. Aneb kapitola o tom, jak mohou zlí lidé udělat špatnou dobu ještě mnohem horší. V první povídce vás M. Klobasová vezme do Asie, kde nacisté rádi zkoumali árijský původ, na lov Yettiho. J. Nováková si pro vás připravila příběh o duchovi vyvolaném v pražském německém divadle. O jednom českém řezníkovi z Mnichova vám bude vyprávět D. Šenk. Kapitolu pak uzavírá T. Bandžuch se svojí revoltou ve smyšlené malé republičce a (ne)slavných osudech jejích obyvatel. A teď se namlsaní připoutejte, protože budete vrženi rovnou do akce!
Druhá kapitola zabírá čas válečných let a čekejte tedy akci, akci, akci, krev, i když dojde i na nějakou tu špionáž. Začněme ale trochu obráceně, od poslední do první povídky, jistě později pochopíte proč. Nadsázka v podobě židovské divize SS? Ano prosím! Režíruje P. Stančík. M. Linc předvádí krvavé divadlo Sudetech o prchajících skutečných werewollfech. R. Bureš vzal téma opravdu hodně osobním stylem, protože povídka o démonech, kteří se chtějí dotknout svého nebe, jehož nejnižší bod se nachází na jednom opravdu děsivém místě, tu ještě nebyla. P. Fritz (autorovi se musím omluvit, ale ta náhoda jména mi prostě přišla komická) vás vezme na východní frontu, k německým tankistům, kteří mluví s mrtvými (a že je těch mrtvých až až). U duchů zůstaneme i v případě povídky J. Maříka, jen se z východu přesuneme na západ do Londýna a z drsné tankové války na úroveň špionážní. P. Schink pro své vyprávění použil svou známou alternativní realitu a dává nám nahlédnout do trochu drsnějšího (pokud to ještě jde) vylodění v Normandii. A teď důvod, proč jsem šel od konce. Ten důvod má jméno František Kotleta. Ano, i známý český řezník přispěl do toho sborníku a jeho jméno dominuje i samotné obálce. Samozřejmě, že jeho příspěvek jsem rád – násilí, černá magie, okultisti, Thule, SS, sex, krev a další násilí, to vše protřepané ve zběsilé jízdě, ketou přečtete jedním dechem. Srdce fanouška zaplesá. Na druhou stranu mě mrzí, že je jméno tohoto autora dáváno tak do popředí, protože jeho povídka je dobrá, ale ne skvělá, je prostě „klasická“ jak jí čekáte a v celém sborníku jistě najdete lepší favority, ale chápu, jméno Kotleta prodává.
Třetí část přináší asi nejrůznorodější směsici příběhů. J. Kotouč přináší hon na šílené nacistické vědce v Jižní Americe (ano, je tam Mosad). S D. Černým se vypravíte na Mars – ano, vážně na Mars a jak asi tušíte, tihle nacisti rozhodně nebudou úplně standardní. L. Lukavičovičová vezme stíny temné minulosti a ukáže vám zaniklý koncentrační tábor plný utrpení i dávno po jeho zavření a zrušení. No a hned dvakrát se nám vrátí doktor, jehož by snad i peklo odmítlo – Mengele. Nejprve se jeho duše v satiře R. Vaňka převtělí do sekačky na trávu se sklony ke světovládě a poté, v pro mě osobně nejlepším příběhu této části nás K. Sněgoňová provede formou deníkových zápisků zvrácenou reality show, ve které si rodinka zahraje na protektorát a nebude na to vzpomínat zrovna v dobrém.
Některé povídky jsou horší, některé lepší, ale jako celek tato antalogie rozhodně stojí za pozornost. Ne, rozhodně se nedozvíte, nečekejte nějakou zásadní názorovou změnu, neboť nacismus byl, je a bude zrůdnost, která nemá obdoby, ale zároveň nejsou pohledy autorů zcela černobílé. Některé povídky jsou zábavné, některé krvavé a některé upřímně děsivé, když se zamyslíte nad všemi souvislostmi.
Kdyby takhle vypadaly všechny výtvory české fantastické scény, byli bychom šťastní a vrněli blahem. Všichni autoři i autorky beze zbytku využili nabídnutý potenciál a vytvořili sbírku, kterou si prostě chcete přečíst. Tak na co ještě čekáte?
Ve stínu Říše
Boris Hokr, Leoš Kyša a kolektiv autorů
Nakladatelství: Epocha
Rok vydání: 2017
Počet stran: 664
Formát: pevná vazba s přebalem, 130x194 mm
Autor: Adam Vondra Vondris