Američtí bohové 2 – Já, Ainsel

Válka bohů se blíží a Stín se stále více propadá do tajemného světa za oponou. Nakladatelství Crew přináší druhý díl perfektních Amerických bohů od boha Neila Gaimana.

Neil Gaiman – britská spisovatelská legenda, která nám dala nespočet fantaskních světů a příběhů, do kterých se neustále noří čtenáři po celém světě. Ať už se jedná o do ulic a podzemí Londýna zasazené Nikdykde, alegorii Kniha Hřbitovní, snový Sandman nebo třeba pohádkový Hvězdný prach. Mnoho z jeho příběhů se dočkalo své komiksové adaptace, včetně českého vydání, a nejinak tomu je i právě s Americkými bohy. V podstatě jediná změna oproti původní knižní předloze je, že se scénáristické stránky neujal sám mistr Gaiman, ale taktéž dobře známý Phillip Craig Russell a převedl (někdy až moc doslova, ale o tom dále) válku mezi starými a novými bohy do komiksových panelů. Každopádně nyní se nám po Stínech, opět od Crew, dostává do rukou druhá kniha s podtitulem Já, Ainsel, obsahující hned celých 9 sešitů, a jedná se tedy o pěkný špalek.

Pro ty kdo zatím nečetli, zde je krátké shrnutí příběhu. Stín Moon se netěšil na nic jiného, až se dostane z vězení. Mohl mít klidný a nudný, stereotypní americký život, ale místo toho dostal netradiční nabídku. Pan Středa si ho vybral jako doprovod na cestě po USA. Cestě, která Stínovi rozhodně změnila život, protože se dozvídá o skryté existenci bohů mezi námi – a to ať už starých tradičních nebo těch nových. A obě tyto strany se pomalu ale jistě chystají na blížící se válku, která rozhodne o osudu všech. A žádné překvapení se nekoná - druhá kniha samozřejmě pokračuje přesně v tom, v čem první skončila.

Stín je po závěrečných událostech první knihy panem Středou „uklizen“ z očí na sever. Stín tak žije trochu v ústraní a i když pokračuje jeho a Středův úkol naverbovat a získat pro svou věc další spojence, celý příběh jede v pozvolnějších a podstatně klidnějších kolejích. Znáte klasické ticho před tím, než přijde střed bouře? Tak i takhle by se dalo shrnout příběhové pozadí druhého dílu. Samozřejmě se toho stane víc než dost důležitého a zajímavého. Nakonec Stína jeho cesta opět přivede před další důležitou volbu a on se musí rozhodnout, co dál. Nadto se ve Stínově útočisti ztrácejí děti. A taky dostáváme opět kratší epizody výprav do minulosti, které nám ukazují jednotlivé bohy a jejich původ. Zkrátka 200 stran je i přes to zmiňované volnější tempo nabité informacemi a příběhem.

Celým dějem knihy prostupuje úžasná mysteriózní a fantaskní atmosféra příběhu. Autor vám neřekne jasně, co je a co není důležité pro další vývoj a je jen na vás, co odhalíte nebo jak si poskládáte skládačku v hlavě. A to je úžasné. Druhým Americkým bohům se daří hrát na tu správnou notu, a i když stále jde o jasné a přesné – a někdy až moc doslovné – převyprávění původní předlohy, příběh vás i přes svou klidnější notu pohltí. Asi nejvíc mi při čtení v mysli vyvstanul dnes již legendární Sandman. Ale jak jsem psal už několikrát, co knize podle mě hrozně ubírá na atraktivitě je doslovný přepis. V komiksu přece nepotřebuju poznámky pod čarou a vysvětlivky všude okolo. Komiks má přece hrát trochu podle jiných pravidel než klasická kniha, ne? Kromě scénáře má přece podstatnou část vyprávět kresba, že ano? A přitom jako by se tak zkušený scénárista, jakým Russell je, nějak zalekl, aby něco nevynechal a textu je tak na stránkách a panelech někdy až příliš a podkopává to klasické komiksové médium.

O kresbu se stejně jako v předchozím díle postaral Scott Hampton a já si na ní pořád asi nezvykl. Těžko by už jeho výtvarné zpracování mohlo být vzdálenější líbivému mainstreamu, který bije všude kolem nás. Naopak Hampton se nebojí být originální a jako by nechtěl kresbou upozadit příběh a celé to na mě působí trochu suše a ploše a když to srovnám třeba s výše zmiňovaným Sandmanem, který si hrál s vaší představivostí a imaginací, zamrzí to. Ale kdoví, třeba nakonec i kresbu vezmu na milost – ale znáte to: tisíc lidí, tisíc chutí. Ale na druhou stranu je třeba kvitovat Hamptonovu originalitu, se kterou k Americkým bohům přistoupil, i skutečnost, že si je vědom, že netvoří mainstreamové pláštěnkáře, ale dokresluje originální dílo, které si zaslouží stejně originální kresbu.

Přes 200 stran vám propluje mezi prsty až magickou rychlostí a vy budete nemalou chvíli přemýšlet, co se vlastně stalo. Američtí bohové jsou právem již od svého vzniku považováni za originální a úspěšné dílo a nejinak tomu je i v jejich komiksové podobě. Russellovi se spolu s Hamptonem daří držet vysokou úroveň Gaimonovi skvělé předlohy, i když stejně jako cokoliv jiného od anglického mistra ani bohové nejsou příběhem pro každého čtenáře. A to platí dvojnásob o komiksové adaptaci,  ať už se jedná o příběh nebo kresbu. Pokud vás však příběh pohltí, potopíte se do magického světa plného fantazijí a starých i nových bohů a budete dychtivě hltat panel za panele, stránku az stránkou. No a pak už nezbývá než čekat na válečné šílenství v závěru celé příběhové trilogie – už aby bylo u nás.

Američtí bohové 2 – Já, Ainsel

Scénář: Phillip Craig Russell

Kresba: Scott Hampton