Mezi řádky: Rána

Mezi řádky si stále zaslouží zahrnovat superlativy. A to i přes dalekosáhlou výpravnost a ne zrovna jednoduchý Careyovský koncept prolínání světa literatury a reality. Přesto budete stále číst každý sešit jedním dechem. To platí i v případě sedmé knihy s podtitulem Rána.

Předchozí díl nám ukončil první část příběhu Toma Taylora, je na čase ponořit se do té druhé. Do světa, kde Tom Taylor je světově opěvovanou celebritou, mesiášem a hybatelem děje. I když se na stránkách neobjeví. Do hry totiž vstupují nové postavy.

Děj sedmé Rány se odehrává rok po událostech v Redcliffe Camera. Tom Taylor nepřestává budit senzace všude, kde se objeví. Najde se samozřejmě i dostatek takových, kteří ho považují za nového proroka. A právě linka o obskurtnímu společenství jménem Tommyho církev je hlavní linkou sedmé knihy. Z Velké Británie se přesouváme do Austrálie, konkrétně k Sandře Didge Pattersonové, která pracuje jako detektiv na sérii nevysvětlitelných zmizení do kterých je zapletená právě Tommyho církev. Mike Carey se tak odklání od dosavadního koncenzu, kdy jsme sledovali Toma, Liz a Richarda. Richard je neznámo kde, Liz je víme kde (ne, ne, nebudu spoilerovat) a Tom je bouří, která zvyšuje napětí jak na panelech, tak mezi nimi. Carey totiž buduje Tommyho fluidum bez nutnosti Taylorovi přítomnosti. Jen fakt, že na svém celosvětovém turné je příští Tomovou zastávkou právě Austrálie stačí k tomu, aby nás Taylor doprovázel na každém kroku a pomáhá budovat atmosféru, která by se dala krájet.

Skvělým kontrastem k dosavadním charakterovým profilům, jež jsme mohli Mezi řádky vidět, je právě detektiv Pattersonová, která svým věcným sarkastickým přístupem ihned získala mé sympatie. Prostě detektiv ze staré školy. Jejím sparring partnerem pak není nikdo jiný, než ustrašený Daniel Armitage, kterého známe z Války slov. Charakterové protipóly se ale výborně doplňují a tvoří tým, jehož hlavní devíza (ostatně jako celé série) stojí na dialozích. Samozřejmě, že nějaká ta akce se opět na stránkách najde, ale dá se říci, že v tomto případě vás Krav maga zbytečně zdržuje od získávání dalších informací. Mluvící jednorožec je už jen třešničkou na dortu :)

Dějová linka toho, co se odehrává uvnitř příběhů je na ústupu. Dokonce se může zdát, že se uzavírá docela, naštěstí to ale není pravda. Navíc i Richard Savoy vystupuje ze stínu Toma Taylora a rozhodl se promluvit do příběhu sám za sebe, ne jako Tomova loutka. Doufám, že budoucnost bude Richardovi příznivě nakloněna a Mike Carey tuto linku neopustí hned v rozletu.

Komiksu Mezi řádky: Rána se v podstatě nedá nic vytknout. Přibrání nových postav sérii pouze prospívá a naznačuje, že stojíme před novým příběhem, který se bude rozvíjet po zbývajících šesti knihách. I odklon od zaběhnuté fantastiky (alespoň na chvíli) a opuštění nudného pročítání sáhodlouhých výstřižků z internetu a novin je vítanou změnou. Mezi řádky již nepotřebuje budovat atmosféru touto cestou. Tom Taylor si jí dokáže vyzískat již pouhým svým jménem.

Mezi řádky 7: Rána (The Unwritten vol. 7, The Unwritten 36 - 41)

Mike Carey, Peter Gross

Vydavatelství Crew