Tommyho falešná identita

Bylo by zajímavé znát celkový počet dětí, které chtěli být Harrym Potterem nebo Hermionou. Běhat po Bradavicích, prozkoumávat tajemný svět čar a kouzel a bojovat proti vy víte komu. Pokud by ale J. K. Rowling psala svou ságu podle žijícího chlapce jménem Harry Potter, rozhodně by se mu to nemuselo líbit. Jak nám ukazuje chudák Tommy Taylor.

Tommy Taylor je malý čarodějnický učeň, hlavní hrdina třinácti knih o Tommy Taylorovi. Ve světě jsou slavné a populární, k čemuž napomohlo i záhadné zmizení autora Wilsona Taylora a jeho jediný žijící syn Tom, podle kterého byly knihy napsány. Nebýt to komiks, řekl bych že Tom Taylor bude plnit přední stránky bulvárních plátků s hloupoučkou modelkou po boku a nosem od koksu. Takhle Tom pouze objíždí cony a  čerpá ze slávy, kterou mu jeho otec zanechal. A nesnáší Tomyho Taylora, který mu díky fanouškům ukradl vlastní život. To vše jen do doby než se ukáže, že se asi nejedná o Toma Taylora, natož pak předlohu malého čaroděje.

"Příběhy jsou to jediné, pro co stojí za to zemřít."

Jediné na čem si Wilson jako otec zakládal bylo, aby Tom znal literární geografii, tedy kde se jaké významné dílo odehrává. Tom Taylor při pátrání po své minulosti začne zjišťovat, že realita závisí na úhlu pohledu. Buď přijme toto chabé vysvětlení, nebo je blázen. Jinak nelze popsat šílený děj neuvěřitelných událostí, které se kolem jeho osoby začínají dít. Sice se na první pohled zdá, že Mezi řádky je vykládačka Harryho Pottera, ale není to pravda. Mezi řádky je komiks o literatuře. A nelze psát o britské literatuře, aniž byste vynechaly nejúspěšnější fantasy ságu pro mladistvé. Ačkoli je Tommy Taylor silně inspirovaný mladým čarodějem z Bradavic, je to jen úvod do světa, kde příběhy jsou mocnější než zbraně. Nebo se ze zbraní stávají příběhy.

Mezi řádky je výborný mix urban fantasy a hororu, který je nutností pro všechny knihomoly. Celý je zaplněný odkazy na díla klasické literatury od M. Shelley po G. Orwela. Potterovský úvod autoři po pár sešitech přeskočí a jdou nám ukázat velký dům, bouři a naštvaného pana Pullmana s řádně nabroušenou kosou. Mezi řádky napsal mistr fantasy Mike Carey, který u nás boduje se svým Luciferem. Kresbu obstaral jeho parťák od Světlonoše, Peter Gross, jehož jednoduchý styl na mě působil místy až ledabyle. To ale neubírá nic na síle, kterou Mezi řádky má. Kvalitních fantasy sérií je málo. Kvalitní fantasy série o literatuře je jen jedna. Mezi řádky.

Mezi řádky: Tommy Taylor a falešná identita (The Unwritten 1: Tommy Taylor and the bogus identity, The Unwritten 1 - 5)

Mike Carey, Peter Gross

Překlad: Petr Kotrle