Umbrella Academy 2: Dallas

Dysfunkční rodina plná nadpřirozených schopností se vrací na scénu. A tentokrát se bude vraždit prezident. A kde jinde než v Dallasu.

Ne, není to spoiler hned v názvu, protože každý dneska ví, co se v Dallasu roku 1963 stalo a samotná obálka s Číslem 5 a odstřelovací puškou ke všemu přímo odkazuje. Každopádně než se pustíte do této recenze nebo samotného komiksu, není od věci si znovu (nebo konečně) přečíst první díl, spousta věcí vám bude jasnějších. Za dvojkou opět stojí známý lídr kapely My Chemical Romance Gerard Way a kreslíř Gabriel Báa.

Dallas navazuje dějovou linku pár týdnů po jedničce, kde skoro došlo ke zničení světa. Spaceboy Číslo 1 se vyžral na level průměrný amík s nadváhou a válí se jen u televize. Fáma přišla o hlas, což je o to horší, že na něm byla založena její schopnost. Vanya se tak trochu logicky úplně nevzpamatovala z prostřelené hlavy. Séance je metrosexuál. Kraken si zakomplexovaně hraje na obdobu Batmana. No a konečně, Číslo 5 sází na psí dostihy, a i když se snaží vyhrát pro lepší účel, stává se nám z něj trochu ztracená existence. Zkrátka dysfunkční rodina dostala ještě mnohem více problémů než dřív.

Čtenář je opět vhozen do děje, který na nic nečeká a po krátkém seznámení se situací opět čekejte divokou jízdu jako na horské dráze. Příběh sice zabírá všechny hlavní hrdiny z jedničky, ale prim zde hraje Číslo 5 a jeho minulost, současnost i budoucnost. Vlastně se ve dvojce dozvíte, proč došlo k masakru v bistru, jak se dostal zpátky do současnosti a co celou dobu dělal. K tomu se vypravíte do Vietnamu, New Yorku, Dallasu, současnosti, minulosti i budoucnosti (ano, bude se cestovat časem) a budete svědky jedné větší šílenosti než druhé. Děj knihy je opět spletitý a vyznat se v něm vyžaduje nemalou míru pozornosti (a vracení se zpět). Na konci knihy vás pak ještě čeká krátké vysvětlení vztahu Krakena a Vanyi.

Pokud Gerardu Wayovi něco jde, jsou to dialogy a spád vyprávění. Všechno rychle utíká a než se nadějete, jste na ve finále. Problém je, že to uteče až tak rychle, že vám toho v hlavě moc nezůstane. Way se snaží do svého komiksu nacpat tolik věcí a šíleností, až je to možná na škodu. Tajné organizace, vztahy mezi (anti)hrdiny, cestování časem, Vietnam, Kennedy, atomovky, zničení světa, nájemní vrazi, příběh Čísla 5…., a to zdaleka není všechno. Zkrátka jsem měl problém se všem orientovat. K tomu navíc spousta věcí (stejně jako v jedničce), které nikdo nijak nevysvětlí, neuvede, prostě na vás vybafnou a jsou, tečka, přijměte je a nepřemýšlejte. Netvrdím, že ty nápady jsou špatné, ba naopak. Třeba hlavní záporáci Hazel a Cha-Cha ve svých dětských maskách se strašidelným úsměvem jsou skvělý psychopati nebo využití atentátu v Dallasu nebo easter egg na kapitána Nema. Jen jich je zkrátka na můj vkus nějak moc a jsou na úkor jakékoliv přehlednosti. Pak se vám snadno stane, že si něco musíte přečíst víckrát, než vám to konečně dojde. Zajímavostí z Wayova doslovu je tvrzení, že Dallas začal vymýšlet až po obdržení Eisnerovy ceny za Suitu. Pak je asi opravdu génius, protože navázání obou děl je zvládnuté dobře, dokonce dvojka vysvětluje některé věci z předchozího vyprávění, takže tomuhle se mi skoro nechce věřit.

Wayovu šílenému kolotoči zdatně opět zdatně sekunduje brazilský kreslíř Gabriel Báa. Jeho kresba k formátu celého vyprávění dokonale sedí. Jeho lehce Mignolovský, ale zároveň striktně osobitý a místy dost hrubý styl vás jistě zaujme. Od krutých masakrů plných krve, přes neseriózní vtípky až po temnou a vážnou atmosféru, vše zvládá mistrně. K tomu je radost pohledět na všechny obálky k sérii Dallas, které vytvořil, a které jsou plné chytrých odkazů.

Dallas postrádá jistý wow efekt svého předchůdce, protože tady už tak nějak čekáte, co bude. Víte, že to bude šílená jízda, víte, že to bude nekorektní, a víte, že to bude plné odkazů, vtipů a pěkně zamotané. Na druhou stranu, dvojka mě osobně zaujala mnohem víc a nebyl pro mě problém (na rozdíl od jedničky) dočíst jí za jeden delší večer. Vlastně se dá s klidem v srdci říct, že tohle je pokračování jak má být a nejedná se o zbytečně nastavovanou kaši. Pokud vás jednička zaujala, užijete si i tenhle výlet do zvrácených myslí pánů Waye a Báa. Navíc u nás komiks nemohl vyjít ve vhodnější době, protože ještě letos v říjnu (takže už asi i vychází) se chystá třetí řada Umbrella Academy s názvem Hotel Oblivion a věřím, že u té to neskončí, protože v tomhle šíleném světě je možné všechno a možností co vyprávět je takřka nekonečné množství, no ne?

Koupit přímo u Crwe!

Umbrella Academy 2: Dallas

Autor: Gerard Way