Simpsonovic lážo-plážo

Komiksové lážo-plážo je v pořadí již devatenáctou knihou s příběhy žluté sprigfieldské rodinky, která u nás vyšla (celkem jich je - zatím - 28). A i zde platí, že se jedná o zábavnou jednohubku ke krácení dlouhých sychravých večerů. A nemusí vám být nutně deset, abyste se fórkům obsaženým v komiksových Simpsonech zasmáli.

Simpsonovi jsou frenčízou, která se prodává sama. Je jedno, jestli jste viděli deset dílů nebo deset sérií. V podstatě se jedná o animovaný sitcom, který si za všechna ta léta získal stovky milionů fanoušků. Co se týče komiksů, Simpsonovi ovládají trh i u nás. O tom jsem se již rozepsal v recenzi na Prčou napakovaný potlach. Komiksové lážo-plážo nám také nabízí dvanáct příběhů, které si svůj humorný standart drží.

Hned na začátku poznáme blíže bratra Leváka Boba Cecila, který se snaží být respektovaným kriminálníkem a vystoupit tak z bratrova stínu. Proto se rozhodne dokázat něco, co jeho bratr nikdy nezvládl, totiž zabít nejchytřejšího Simpsona, tzn. Lízu. Své dětství odhalí také sidekick Šášy Krustyho, pobočník Mel ( ten s kostí ve vlasech). Podíváme se do historie Springfieldské základní školy, kdy jí ovládaly šprti. Krátký příběh zde má i doktor Julius Dlaha, snažící se prosadit jako seriálový herec. Když je spolu s "doktorem" Nickem zraněn, zůstane jedným lékařem ve městě právě klaun Krusty... Ušetřen není ani Homer. Co si budeme povídat, Homerova hloupost a lenost patří mezi hlavní tahouny seriálu a tvůrci toho využili i zde. A tak můžeme sledovat, jak Homera přechytračí mýval nebo ho zničí soutěž o nejrychlejšího jedlíka. Ale poznáme i jeho jinou stránku, kdy svědomitě spěchal do školy, zatímco ho mladý rebel sváděl na scestí. Mým favoritem v této knize se ale stal příběh Největší nerd. Ten jasně ukazuje, co všechno jsou springfieldští geeci ochotni udělat pro tento titul (a velkou sbírku filmových, televizních a komiksových suvenýrů, která k tomu náleží).

To co mě bavilo i v ostatních knihách - totiž parodování pokultury - nechybí ani v Komksovém lážo-plážu. Ať už se jedná o Pána prstenů nebo Spider-mana ( "Žadny strach děcka, to je enem strážce susedství, Wille Snovačka!":), Statečné srdce nebo oblíbené konspirační teorie. Dokonce se najde i trocha té sociální kritiky, i když nějaké poučení bych těžko našel. Možná jen, že racci sežerou opravdu všechno :)

Zajímavost:

Nebudu dále tahat dříví do lesa, Simpsonovi známe všichni. Napadlo vás ale někdy, proč se jejich město jmenuje zrovna Springfield? A kde vůbec leží? Sám tvůrce Matt Groening prohlásil v roce 2012 v rozhovoru pro Smithsonian magazine, že své fiktivní městečko pojmenoval podle Springfieldu ve státě Oregon. Nicméně dodal, že název Springfield je jedno z nejrozšířenějších pojmenování měst v USA. V dobách svého mládí navíc sledoval jiný seriál odehrávající se v městě jménem Springfield, totiž "Fathers knows best". Malý Matt tehdy bydlel v Portlandu a jelikož sousedním městem je (nečekaně) Springfield, věřil že se vše odehrává jen o pár kilometrů dál. Mattovi se líbí právě představa, že Simpsonovi se tak stanou domáckými takřka kdekoli. Ovšem skutečná poloha žlutého Springfieldu je záhadou a ani časté narážky v seriálu nám s hledáním moc nepomůžou.

Simpsonovi: Komiksové lážo-plážo (Simpsons comics Beach blanket bongo)

Kolektiv autorů

Vydavatel: Crew