Gotham Central: Corrigan

James Corrigan je vedoucí Forenzního oddělení Gothamské policie. A taky pěkně úplatný hajzl. K tomu si připočtěne Nekonečnou krizi a mrtvého Robina. Rozloučení s detektivy Útvaru Závažných zločinů je přesně dle mého gusta!

Bohužel, čeká nás poslední návštěva u detektivů v tom nejhříšnějším městě Ameriky. Las Vegas se může jít klouzat, řeč je samozřejmě o Gothamu, jeho mokrých nočních ulicích i zkorumpované lúze, která již dávno zapomněla význam svého motta "To protect and serve." Světem naděje tak zůstává pouze Oddělení Závažných zločinů. Byť mnohdy jejich snažení připomíná boj proti větrným mlýnům.

Gotham Central: Corrigan obsahuje posledních devět sešitů série, která za čtyři roky své existence získala Harveyho i Eisnerovu cenu. Tentokrát se musí naši hrdinové potýkat s mrtvým Robinem, všemocným Spectrem i největším padouchem ve vlastních řadách, detektivem Corriganem. Střihneme si i syrový sešit o osudové cestě dvou zkorumpovaných policistů s tak trochu nečekaným závěrem. To vše extrahováno z myslí Eda Brubakera a Grega Rucky, podpořené ponurým vizuálem Stefana Gaudiana a Kana. Gotham ve své nejryzejší podobě.

Již v recenzi na třetí díl jsem psal, že spisovatelsý um obou pánů je konzistentní a drží si svou kvalitu. Jsem rád, že to samé mohu potvrdit i nyní. Pokud se vám bude zdá, že používám podobné formulace jako ve svých předchozích článcích o Gotham Central, předem se omlouvám; nejedná se o záměr. Mohu směle tvrdit, že Gotham Central obsáhle lze plně obsáhnout jedním článkem, jež lze aplikovat na kteroukoliv ze čtyř knih. I nyní tak platí, že je to naprostá paráda. Ano, už dlouho nejsem náctiletý čtenář, už dlouho mi nestačí jen těsným spandexem vyrýsované svaly hrdinů ve sveřepých pózách. Gotham Cetral nabízí víc. Nabízí svět, ve kterém jsou policisté naštvaní, kdykoliv se na scéně objeví Batman. Jsou naštvaní z nálepky korupce, nevyřešených případů a bezmocim pokud se mají držet v mezích vyhraněných systémem. Jsou to lidé. Brubakerovi a Ruckovi se tak podařilo učinit z maskovaných hrdinů přítěž. Principem netopýří Deus-ex machiny v Gothamu leda tak nas...te policajty, kteří se snaží vypotit ze sebe to nejlepší. V recenzi na předchozí díl jsem použil přirovnání se seriálem The Wire: Špína Baltimoru. Zde je ten příměr vhodnější. V první polovině knihy nás sice celá superhrdinská banda z DC stáje otravuje, poté naštěstí příchází klid převleků a my můžeme se zatajeným dechem sledovat mravenčí píli všech zúčastněných. Pro své čisté svědomí musím říci, že příběh Mrtvý Robin je trochu slabší, nicméně ve světě Brubakera to znamená leda tak čtyři bludišťáky z pěti možných. Prohliní policisté  z jednosešitové "Přírody" jsou balzámem na duši pro všechny, kteří věří v Karmu, a "Sunday bloody sunday" naopak výletem za hranice policejní práce, který je trochu nutným zlem vzhledem k tomu, co všechno se dělo při Nekonečné krizi (rozhodně nezoufejte, nemusíte mít načteno dvacet dalších řad :).

Tím nejryzejším briliantem této knihy tak je  třísešitový příběh Corrigan II. Snaha o zatčení policejního Dona, Jamese Corrigana, ve mě rozhodně zanechala hořkou pachuť. A to je dobře. Autoři zde přesahují stránky komiksu, nechávají čtenáře přemýšlet, nenabízí prefabrikovaný, růžový happy end. Tohle je happy end made in Gotham. Moc rád bych vám prozradil víc, leč nemůžu, mohlo by to být bráno jako maření vyšetřování :)

Kresebně je vše při starém: Tlumené, melancholické barvy, deštivý Gotham, jednoduchá linka. Syrové, bez "wow" efektů, čistě účelové a všeobsahující. K sérii jako je Gotham Central se Kaano ve spolupráci se Stefanem Gaudianem (inker) hodí, přesto jsem se přistihl, že mi občas jednotlicé postavy splývají. Přesto se jedná o detail, Gotham Central tak jako tak vyžaduje vaši plnou pozornost. Ostatně je to asi jediný rušivý prvek celé knihy. Scénáristický masterpiece a hutná atmosféra vás beztak zcela pohltí.

S těžkým srdcem jsme se dostali k závěru. Zde již nezbývá slov. Jsem neskonale rád, že u nás taková pecka jako Gotham Central vyšla. Přesto mě mrzí, že pokračování již není. Pravda, osudy našich hrdinných detektivů neskončili s poslední stránkou této knihy, hlavní postavy se rozutekly po vedlejších DC sériích, nicméně svůj Zlatý věk si odbyly zde. S ostatními policisty, kteří se dnem i nocí snaží dokázat, že nepotřebují berličku v podobě okostýmovaného panáka s netopejrem na hrudi, jsme prožili krásné časy. Kéž nám to vydrží navždy!

KOUPIT GOTHAM CENTRAL 4 PŘÍMO U COMICS POINTU

Gotham Central 4: Corrigan

Ed Brubaker, Greg Rucka, Kano, Steve Lieber, Stefano Gaudiano