Skřeti temného pána se srocují k útoku na svobodní národy Gondoru a Rohanu. Ohyzdné tóny děsivých rohů zní celou krajinou a z jihu se k nim přidávají obří sloni se svými pány. Válečné tažení začíná.
Válečné tažení není samostatnou hrou z prostředí díla J. R. R. Tolkiena, ale druhým velkým rozšířením pro populární a oblíbenou hru Putování po Středozemi. Ke hraní rozšíření nutně potřebujete základní box, bez ní se nepodíváte ani za hranice Kraje. A protože se jedná o rozšíření, nemá cenu zde rozebírat základní aspekty a principy hry, protože ty zůstávají stejné a můžete si o nich přečíst v naší recenzi základu zde. A pro mnoho hráčů nebudou nové ani některé další prvky hry, protože ty už byly obsaženy v prvním rozšíření Stínové cesty, jehož recenze je zde. To ale rozhodně neznamená, že Válečné tažení neobsahuje nic nového. Právě naopak!
Přestože odkazy na předešlé recenze jsou výše, dejme si rychlé opáčko. Putování po Středozemi je kooperativní příběhová hra pro 1-5 hráčů, ve které se hráči zhostí hrdinů v oblíbeném Tolkienově světě a ve vybrané kampani prožívají své dobrodružství, odhalují příběh, bojují s nepřáteli - zkrátka si užívají takové rpg v klasickém fantasy hávu. První expanze rozšiřuje hru do dolů v Morii, to druhé zase bere hrdiny do království Gondoru a Rohanu.
Krabice se hrou opět nese povedenou ilustraci hrdinů a nepřátel a její váha dává tušit, že je opět plná obsahu. Desítky figurek, hromada žetonů, spousta karet, nové díly mapy - platí zde takové tradiční „více známého“.
Figurky se opět hodně povedly. Na jedné straně dostanete do hry hromadu nových nepřátel, kterým dominují olifant a okřídlené bestie, známe to jezdecké zvířátko prstenových přízraků. Nejděsivější jsou ale ve finále jezdci ne vlcích, kteří létají po mapě rychlostí blesku a ještě mohou střílet. Nové velké figurky jsou pak opravdu výzvou.
Na straně druhé stojí šestice nových hrdinů - Boromir, Dvalin, Kalamita Bralová, Renérien, Fréahilda a měnící se Medděd. Všichni hrdinové disponují novými schopnostmi a novým herním stylem. Nejzajímavější je ovšem Medděd, neboť ten se může měnit z člověka na zvíře a zpět, přičemž každá z verzí se hodí na něco jiného. Druhým hrdinou, který se nám líbil je Boromir, který skvěle zaujme roli bojovníka a likvidátora nebezpečí. Třetím oblíbeným hrdinou, respektive hrdinkou, se u nás rychle stala Kalamita, která funguje jako podpora týmu. Stejně jako v předchozích krabicích, i zde jsou k hrdinům nové role, mezi které patří sečtělý, štítonoška, lišák, průvodce, zásobovač a voják, přičemž každý z hrdinů má jednu doporučenou, ale lze je kombinovat a používat libovolně, a to samozřejmě i se staršími hrdiny. Jen zkrátka někteří hrdinové sedí k něčemu lépe a k něčemu méně - taková Kalamita voják není úplně to pravé ořechové.
Zásadní novinkou u hrdinů jsou jízdní zvířata, která poskytují další možnosti. Úplnou novinkou jsou také předměty 4. úrovně, které mají pořádnou sílu a pomáhají procházet dobrodružstvím docela zásadním způsobem.
Kromě 18 nových dílků mapy najdete ve hře i množství nových mapových prvků, které vytvářejí živý a dynamický herní svět. Mezi ně patří třeba fontána, jezírko, plot nebo truhla či příkop. Co který dělá asi nemá cenu vysvětlovat, to je zkrátka nejlepší si objevit ve hře.
Další novinkou jsou nepříjemné karty strastí, které působí v podstatě opačně než karty pozitivní a negativně ovlivňují hrdinu, než se jich dokáže hráč zbavit za určitou, předem jasně danou cenu.
Hromada herního materiálu je hezká věc a potěší, ale jen tohle by asi u příběhové hry bylo málo, že? Ostatně už předchozí dvě krabice byly nabyté vším možným herním materiálem až po víko. Inu čeká na vás zbrusu nová kampaň o 15ti kapitolách, která je úplně jiná, než předešlé. Hráči jsou vrženi mezi království Gondoru a Rohanu a musí čelit mnoha nepřátelům ve válečném běsnění temných sil, ale zároveň i činit obtížná rozhodnutí a komunikovat s válečnou radou moudrých starších. A i když se to nemusí zdát, tak celý příběh není jen o sekání nepřátel mečem a sekerou. Kampaň se navíc hezky větví a po prvním dohrání neodhalíte všechna její zákoutí, čili je zde prostor pro znovuhratelnost.
Nová kampaň patří mezi to nejlepší (nebo možná úplně nejlepší) co v Putování po Středozemi lze zažít. Příběh je zajímavý, plný silných momentů a rozhodnutí. Problém u něj pro nás bylo hlavně vejít se s hrou na stůl, protože mapa rostla do pořádných rozměrů.
Co bohužel trochu zamrzí, to jsou textové chyby. V aplikaci jsou v současné době již vychytané a pro projetí poslední kampaně jsme nenarazily na výraznější problémy, tak mnoho hráčů láteří nad fyzickými komponenty. Bohužel platí, že přílišná kreativnost někdy škodí, a tak je Válečné tažení částečně jinak gramaticky formulováno, než předchozí hra a na některých kartách se objevilo pár šotků. Pro nás to ve finále nebyl takový problém, jaký je z toho dělán, a rozšíření jsme si užili. Ale zamrzí to. Pokud byste snad chtěli opravu, tak Michal Ekrt z Blackfire vám velmi ochotně zašle upravené přelepky na karty. Jejich potřeba podle mě není nutností, ale jde o osobní volbu každého majitele hry.
I přes mínus a výtku v předchozím odstavci prostě musím říct, že Válečné tažení je povedené rozšíření. Přináší do Putování po Středozemi obsáhlou a zajímavou kampaň, desítky nových komponent a možností a skvěle rozšiřuje zavedenou hru. Válečné tažení posouvá celou hru správným směrem, ale hlavně přináší zase něco nového a jiného, což je to, co u příběhové hry chcete. Pokud se vám nelíbil základ, pak to samozřejmě rozšíření nezmění, protože základní koncept je stále stejný, jen doplněný a novinky a v odlišných kulisách.
Hodnocení Válečného tažení je pro mě obtížné z objektivního hlediska hlavně v tom, že mám jednak rád Pana prstenů, jednak samotné Putování po Středozemi. Čili za mě je Válečné tažení prostě perfektní, obsahem našlapaná krabice, která je povinností každého fanoušky hry, byť jí srážejí a bolí lokalizační chyby. Rozhodně ale stojí za zahrání.
Putování po Středozemi: Válečné tažení
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání: 2021
Počet hráčů: 1-5
Věk: 14+
Herní doba: 60-120 min na kapitolu
Autor: Adam Vondra Vondris