Kdo jsou - Mindok

Hry zajímavosti

Po kratší pauze pokračujeme dalším článkem ze série Kdo jsou. Tentokrát se nám pro vás povedlo vyzpovídat vydavatelství Mindok, prostřednictvím zástupce společnosti p. Pavla Prachaře. Tak co? Chcete se dozvědět mnoho větších i menších zajímavostí z deskoherního vydavatelství?

Můžete se nám na začátek krátce představit a říct nám něco o Mindoku?

MINDOK je první specializované vydavatelství moderních společenských her v ČR a SR. Vzniklo z iniciativy pana Jaromíra Kovaříka, který již asi od roku 2000 stál v čele vydávání společenských her ve firmě Albi. Na základě rozhodnutí, že se chce soustředit pouze na hry, vzniklo vydavatelství MINDOK, které se od začátku snaží vydávat moderní společenské hry pro všechny nadšené hráče v ČR a SR.

Já jsem Pavel Prachař, v deskoherním světě spíš známý jako Pogo. V MINDOKu mám už od začátku na starosti především výběr a lokalizaci nových her a marketing.

Na trhu působíte již řadu let, jak došlo k vašemu založení a jak vznikl nápad na vydávání deskových her?

Letos slavíme 10 let, takže to začalo v roce 2007. Ovšem jak již bylo naznačeno, nejednalo se o okamžitý nápad, ale především o pokračování toho, co už se nějakou dobu dělo. MINDOK zakládal Jaromír Kovařík - právě ten člověk, který už před tím na český trh uvedl hry jako Carcassonne, Citadela, Osadníci z Katanu nebo Bang! Já osobně jsem se s ním setkat poprvé na Festivalu Fantazie v roce 2003. Tam sám, jako jeden ze dvou majitelů již tehdy úspěšné firmy Albi, trávil celý týden tím, že ukazoval a vysvětloval lidem hry, které ještě tehdy skoro nikdo neznal. Právě jeho nadšení pro společenské hry stálo tehdy za úspěchem her Albi. Založení vydavatelství MINDOK souviselo s posunem tohoto nadšení ještě kousek dál – k úplnému soustředění na společenské hry a jejich hráče.

Obligátní otázka - jak vybíráte hry pro český trh?

O tom by se samozřejmě dalo mluvit celé hodiny. Je to dlouhodobý proces, který stojí především na naší dlouholeté zkušenosti. Z jisté části do něj ovšem vstupují i intuice a náhoda. Nikdy není možné se 100% zárukou předem říci, že hra tady u nás bude úspěšná. V první řadě si hru sami několikrát zahrajeme a především na tom základě stavíme naše rozhodnutí. Ovšem do rozhodování vstupuje opravdu spousta dalších faktorů, jako je téma, grafika, název, další podobné hry, které již na trhu jsou atd. Určitě nemůžeme pominout ani komerční stránku věci, tedy faktory jako je výrobní cena hry a cílová prodejní cena, za kterou by hra měla být schopná se na našem trhu prosadit.

Hry na náš trh přinášíte v české lokalizaci, což je skvělé, ale jistě náročné. Jak dlouhý a náročný je takový překlad a nestačilo by překládat třeba jen pravidla a komponenty ponechat v originálním znění?

Obecně je možné říci, že zatímco náročnější hráči by spíše přijali hry v původním znění, lidé mimo herní komunitu u nás výrazně preferují hry kompletně lokalizované. A protože od začátku jsme tu především pro ty, co hry hrají, hry v naší nabídce jsou až na úplně výjimky kompletně v češtině, případně i slověnštině.

Tak, jak se od sebe liší jednotlivé hry, tak se od sebe liší i náročnost překladů. Pokud srovnáme například některé hry z řady SMART games a na druhé straně hra jako Zima mrtvých a Mars: Teraformace, ty překlady by se od sebe těžko mohly více lišit. U těch náročnějších se jedná opravdu řádově o týdny práce. Nezbývá než poděkovat nadšeným hráčům a překladatelům, kteří nám s překlady pomáhají. Kompletní překlad hry by se měl blížit dokonalosti jak po stránce jazykové, tak po stránce hráčské. Lidí, kteří tato dvě hlediska dokážou skloubit, u nás moc není, a my jsme rádi, že pár takových kolem sebe máme.

Jistě vše mnohokrát kontrolujete a upravujete, ale co když se do překladu zatoulá nějaký šotek? Jak tuto situaci řešíte?

Za těch 10 let zkušeností nám z toho vychází jedno nepsané pravidlo. „Ať to zkontrolujete, kolikrát chcete, vždycky tam aspoň jedna drobná chyba zůstane.“ Za drobné chyby se omlouváme, ale snad to bez nich ani nejde a snad nám je hráči odpustí. Problémem jsou samozřejmě chyby, které přímo ovlivní zážitek ze hry. Těch se nám snad daří dělat minimum. Pokud už ale nastanou, snažíme se je řešit k maximální spokojenosti hráčů. Pokud to možné je, děláme, co je v našich silách. Pamatuju si dotisk náhradních karet, nálepky na krabici i vyhození již vytištěných pravidel a jejich nový tisk (což ovšem hráči vůbec neměli možnost zaznamenat).

Množství vašich her je nemalé, jsou obecně oblíbenější rodinné a jednodušší hry (jako Carcassonne nebo Kingdomino) nebo ty náročnější pro zkušené hráče (jako současná světová herní pecka Mars: Teraformace)?

Tady obecnou odpověď nezvládnu. Každý by mohl odpovědět dle svých preferencí. Pokud se ptáte na komerční úspěch, určitě se prodá výrazně více her jednodušších a méně náročných, určených pro děti a rodinu. Pokud se ptáte mě osobně, nejčastěji byste mě momentálně nachytali u hry Mars: Teraformace.

Tady bych ještě připomenul část naší filosofie. Jelikož jsme pouze vydavatelství her, našim cílem je nabídnout skvělou hru kterémukoli hráči, od malého dítěte až po toho nejnáročnějšího geeka. Kromě toho ovšem každý rok přichází na trh více a více her a jednotlivé hry mají před sebou stále náročnější úkol v tom, jak se na trhu prosadit.

Podařila se vám zajímavá věc - hra z vašeho portfólia již druhý rok po sobě vyhrála prestižní Spiel des Jahres, po loňském triumfu Krycích jmen je to tentokrát Kingdomino. V dalších kategoriích máte rovněž zástupce. To je skvělý uspěch, slavíte? A projeví se tento uspěch na poptávce po hrách u nás?

Samozřejmě máme radost. Dá se říct, že to bereme především jako jakési ocenění a potvrzení naší práce. I když jen zprostředkovaně. Především se jedná o ocenění práce autorů a původních vydavatelů. My jsme především distributor her, které se k nám dostávají už hotové. Ocenění her v naší nabídce nás přesto velmi těší a potvrzují nám, že opravdu vybíráme ty nejlepší hry. Pokud se jedná o vliv na poptávku po hrách, nedá se to jednoznačně říci. Obecně ten vliv není velký, ale v loňském roce jsme ve spojitosti se hrou Krycí jména značku Spiel des Jahres výrazně propagovali. Doufáme, že v budoucnu by ten vliv mohl být vyšší.

Ještě jednou k tomuto ocenění - ovlivňuje nějak vaše další rozhodnutí? Například další spolupráci s V. Chvátilem apod.?

Neřekl bych, že má nějaký zásadní vliv. Tady se hodí připomenout, že většina těchto spoluprací v deskoherním obchodním světě je založená na dlouhodobých, přátelských a férových základech. A naši spolupráci s vydavatelstvím CGE určitě můžu jmenovat jako příklad takové situace. Je to spolupráce dlouhodobá a stabilní a my si toho vážíme. To jestli konkrétní hra vyhraje nějakou cenu, nebo ne, ji pravděpodobně nijak neovlivní. Pro nás je to v především takový příjemný bonus.

Určitě je to tajemství, ale prozradíte našim čtenářům něco málo, co plánujete do budoucna? Chystáte nějakou zásadní novinku nebo rozšíření?

 

Doporučil bych se čtenářům podívat se na náš web do sekce „Novinky“. Najdou tam i některé novinky, které jsme zatím oficiálně neoznamovali. Kromě toho myslím, že zde mohu říct, že se nám konečně podařilo dokončit lokalizaci hry Zima mrtvých: Dlouhá noc. Já osobně se velmi těším na novou kooperativní variantu Krycích jmen – Krycí jména: Duet.

My děkujeme za rozhovor i za pozornost a těšíme se na nějakém herním setkání!

P.S. Na všechny hry se můžete podívat na stránkách společnosti Mindok!

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Kam dál?

Hry zajímavosti

Kdo jsou - Albi

Hry zajímavosti

Kdo jsou - Rexhry

Hry zajímavosti

Kdo jsou - ADC Blackfire

Partneři