Vydejte se společně do Západního království čelit proradnému Tyranovi. Nebo se projděte napříč dějinami a v epickém duelu budujte, braňte a zachraňte v dlouhé kampani a napište své Letopisy.
Trilogie „Západní království“ je bezesporu velmi povedená sada euro her z dílny Shema Phillipse a S. J. Macdonalda, která svou pouť započala na kickstarteru a u nás se zabydlela díky pražskému vydavatelství TLAMA games. Architekti, Paladinové i Vikomti sice vypadají podobně, ale každá z her je zcela jiná. A všechny jsou víc než dobré. Více do hloubky o hrách z trilogie mluvit v tomto článku nebudu a pokud o nich nevíte, pak jsouzde odkazy na články o každé z nich, ve kterých se o každém titulu dočtete maximum informací:
Architekti Západního království a rozšíření Rozkvět řemesel
Paladinové Západního království
Během poslední kampaně na KS proběhlo financování nejen Vikomtů, ale též zvláštního bonusu nesoucího název Letopisy Západního království (v orig. Tomesaga), které do celé trilogie přináší dva nové velké prvky, a to kooperativní hraní a kampaň, spojující všechny hry dohromady. Tak se na ty Letopisy a jejich části pojďme postupně podívat.
Promo materiály
Malá odbočka před hlavním chodem. Pokud už vlastníte Vikomty, asi vám neušlo, že na rozdíl od předchozích dvou her tentokrát hra neobsahuje žádné promo materiály. Důvod je zcela prostý – veškeré promo karty k hrám jsou součástí Letopisů.
Architekti dostávají čtveřici nových desek hráčů s alternativním nastavením. Každá je zaměřená na něco jiného, ale společným jmenovatelem je velký počet služebníků začínajících ve vězení. Kompenzací za to je hromada mincí a materiálu na stavbu.
Paladinové dostávají šestici karet měšťanů rozdělených na švindlíře a šlechtičnu, kdy první pracuje s dluhy, druhá s královskou přízní.
Vikomtům pak přibývá šestice karet významných měšťanů, kteří mají zajímavé schopnosti a je příjemné mít zase o něco větší výběr. Na druhou stranu, stejně jako u všech promo materiálů v Letopisech, se jedná spíš o příjemný bonus, než něco zásadního, protože sice zvýší variabilitu her, ale ta je už v základu obrovská.
Kampaň
Hlavní věcí, na kterou celé rozšíření především láká, je kampaň propojující všechny tři hry Západního království, tedy Architekty, Paladiny a Vikomty, do jednoho velkého celku, kdy na sebe hry navazují.
Celá kampaň je hratelná ve 2-4 hráčích a herní doba se pohybuje okolo 4-5 hodin. Záleží, jak rychle zvládnete jednotlivé hry a kolik hráčů se sejde u stolu. Zároveň je třeba upozornit, že bych tuto část rozhodně nedoporučil začátečníkům a je dobré mít všechny tři hry „nahrané“, aby každý u stolu věděl co dělat a jak svou strategii v jednotlivých hrách přizpůsobit kampani.
Asi každé napadne, že z hlediska komponent toho není mnoho. Ostatně potřebujete ke kampani všechny tři předchozí hry, tak co byste ještě přidávali, že? Materiál v Letopisech je tak zredukován na dvojici desek letopisů, trojice erbovních karet a trojici žetonů erbů a sadu šesti karet letopisů pro každou ze tří her.
V zásadě vše, až na pár výjimek, je stejné jako v při klasickém hraní jednotlivých her. Co se mění, respektive přidává, je příprava desek letopisů pro každou hru. Na jednu vyskládáte erby a erbovní karty, na druhou náhodně trojici karet letopisů lícem vzhůru. Zbylá trojice se pak položí vedle lícem dolů a slouží jako bonus na konci partie.
Letopisy fungují jednoduše. V horní části je vypsaná podmínka pro splnění a v dolní odměna do další hry. Hráč, kterému se v dané hře jako prvnímu povede uvedené splnit, tedy získá bonus do další hry. A ten je rozhodně velmi příjemný a motivace ho získat velká. Takto fungují tři odhalené karty. Ty odložené lícem dolů slouží jako odměna pro vítěze hry dle zadaných pravidel.
Erbovní letopisy fungují jinak. Všechny ostatní karty totiž mají navíc v nejspodnější části vyobrazené různé kombinace erbů. Ve chvíli kdy hráč získá pomocí karet a žetonů 3 erby jednoho druhu, získá jako bonus právě erbovní letopis.
Vítězství v celé kampani vám logicky zaručí nejvíce nashromážděných karet letopisů v jakékoliv kombinaci. Paradoxně se tak může stát, že nevyhrajete celkově ani jednu hru, ale stejně zvítězíte v kampani.
A přesně ta poslední věta vystihuje jedno ze dvou největších negativ celé kampaně. Ano, musíte se samozřejmě snažit co nejlépe se umístit, a chcete samozřejmě každou hru vyhrát, ale ani vítězství v jednotlivých hrách vám nezaručuje celkový „pohár“ pro mistra Západního království a klidně můžete být v pozadí a stejně nakonec triumfovat. Tenhle, a uznávám že je to možná hodně subjektivní, neduh, výrazně odpadá ve hře dvou hráčů.
Druhým záporem je výše zmíněná nutnost všechny hry znát. U Architektů to ještě jde, protože hra není tak komplexní, ale u Paladinů a Vikomtů se tohle projeví naplno a bez zkušeností je kampaň zcela nesmyslná.
Logicky tedy vychází, že kampaň Letopisy je zkrátka určená pro milovníky Západní trilogie, kteří se k hrám rádi (a často) vrací a hledají nové výzvy. Systém je vymyšlený jednoduše, ale chytře a způsob motivace do splnění podmínek karet v návaznosti na velmi sladkou odměnu je dobrý. Osobně se mi líbí, že hry nejsou nijak složitější a i příprava je delší jen o chvilku. Nebudu tady tvrdit, že v tomhle ohledu je rozšíření nutnost, bez které nemůžete žít, ale pokud máte celou trilogii rádi, proč si hraní nezpestřit a nepropojit si všechny hry do ještě zábavnějšího celku, že ano?
Kooperativní
Poslední složkou Letopisů Západního království je kooperativní režim pro celou trilogii her. „Spoluhraní“ se stalo podobným evergreenem jako sólo varianta a začíná se objevovat ve velkém množství her. A to i v takových, kam tak úplně nesedí. A rovnou musím říct, že v této části článku možná budu víc subjektivní, než obvykle.
Kooperativní variantu si zahrajete v stejných maximálních i minimálních počtech hráčů, jako klasické varianty hry. Ostatně nemění se ani doporučený věk a herní doba. Do her přibývá postava Tyrana, králova zástupce, který velmi tvrdě a nesmlouvavě plní královskou vůli bez ohledu na poddané a jde mu jen o prospěch a bohatství. A všichni hráči se snaží společně Tyrana porazit nasbíráním dostatečného počtu bodů na konci her.
Tato část rozšíření zabírá v krabičce nejvíc herního materiálu. Do každé z trojice her totiž musel nutně být přidán materiál pro hrou řízeného protihráče. V případě Architektů je to tak nová deska, sady karet intrik a požadavků, události či překryvné desky na herní plán, aby byly akce přizpůsobeny společnému hraní. Podobně je na tom i materiál pro Paladiny skládající se taktéž z karet a překryvných desek na plány. U Vikomtů jsem pak zažil menší zklamání, protože jsem čekal dřevěnou figurku pro tyrana v černé barvě, ale vše je řešeno pouze kartónovým provedením. Společně pro všechny hry je určena sada 20 služebníků, tentokrát v „přírodní“ barvě dřeva, aby byly odlišeni od ostatních služebníků a dělníků ve hrách. Asi není třeba dodávat, že všechny komponenty nesou už tradičně ilustrace Mihajla Dimitrovského, který svým nadneseným stylem dává celé sérii originální ztvárnění. Herní materiál si také drží kvalitu zpracování a pokud sérii znáte (což tak nějak předpokládám), pak nebudete překvapeni. Pojďme se teď podívat na jednotlivé hry.
Společným jmenovatel všech kooperativních her je podobnost s originálem. V podstatě stále hrajete Architekty/Paladiny/Vikomty, jen s drobnými rozdíly a uzpůsobením ke spolupráci a porážce společného soupeře, jehož „síla“, se kterou je nutné se vypořádat, se násobí počtem hráčů.
Architekti - v případě této hry do hry přibývají hlavně Tyranovi požadavky, které je nutné plnit, jinak hráči ztrácejí cenné body. Tyran zároveň po celou dobu hry „intrikuje“ a ničí hráčům plány. A aby toho nebylo málo, jsou tu ještě události, které dokáží zaškodit snad nejvíce. Zkrátka Tyran vás nenechá hrát, jak chcete a musíte se neustále vypořádávat s nějakou hrozbou. A je jedno, jestli hrajete na lehčí nebo těžší variantu, obě jsou poměrně velkou výzvou. Zajímavým prvkem pro mě byla nemožnost zajmout cizí služebníky, můžete jen své a Tyranovi. Příjemné rozhodně je, že ač přibyla ikonografie, tak je stále dobře pochopitelná a nese se ve stylu původní hry.
Paladinové - v této hře se nahrazují královské rozkazy novou sadou karet, přibývají karty hrozeb a zcela nový ukazatel. Rozkazy fungují obdobně jako v základu. Hrozby je nutné společně plnit umisťováním cenných dělníků. Nový ukazatel je „čest“. Ta začíná na nejvyšší pozici stupnice a (většinou) jí každý hráč postupně ztrácí v průběhu hry - zajímavý „twist“ je v tom, že všechny ukazatele, které jsou na konci hry vyšší, než čest musíte snížit na její úroveň, čímž lze velmi lehce ztratit mnoho bodů. Výhoda kooperativní varianty je, že si můžete vzájemně pomáhat vykonáním akce a přenechání zisku soupeři. Přiznám se, že z celé trilogie ZK mám Paladiny nahrané nejméně. Jedná se o nejkomplexnější z těchto her a už v normální variantě se mi u ní často doslova vaří hlava. A kooperativní varianta tento prvek rozhodně nezlepšuje, ba naopak. Další ukazatel navíc, který je třeba hlídat a všechno na stole zvládnout je opravdu výzva i pro zkušenější hráče. A nováčky si ke hře neberte vůbec, i když se jedná o společné hraní.
Vikomti - musím říct, že z hlediska „obsluhy“ a fungování mi Vikomti přišli v kooperaci nejjednodušší. Kromě nové karty nápovědy, která bonusuje hráče za opisování rukopisů spoluhráči, jde totiž hlavně o Tyranovi poddané, kteří cílí na středový hrad a fungují podobně jako v dělníci vyslaní na hrad v normální hře. Rozdíl je, že nezačínají hned na prvním nádvoří, ale na vnitřním kruhu mapy. Jen pozor na způsob „vyhazování“ poddaných, kdy to v českém překladu je trochu zmatené - poddané vyhazujete, když je jich na jednom místě víc než 3!
Kooperativní verze Západního království je dalším příjemným zpestřením celé trilogie. Porazit Tyrana je v každé ze tří her výzva a zážitek, hlavně v případě že preferujete verzi společného soupeření proti jednomu protivníkovi. Jakkoliv se může zdát, že je trochu divné hrát klasické bodovací euro společně, tak nakonec nás to bavilo. Jsou to trochu logické puzzle, u kterých se ale všichni u stolu musí snažit a spolupracovat. Ale funguje to velmi hezky.
Stejně jako v případě kampaně se nejedná o režim, který by byl extra přístupný nováčkům. Respektive ono se to tak může zdát - zkušenější pomůže s hraním, poradí - jenže to pak může velmi lehce sklouznout ke klasickému problému „alfa“ hráče, který hraje za všechny ostatní, a ti u stolu jen sedí a hýbou komponenty.
Opět ale platí, že pokud máte Západní království rádi, a navíc rádi hrajete společně, je tohle to pravé pro vás a díky rozšíření získáte nové možnosti a výzvy. Problém trochu je, že v okolí mám převážně hráče, kteří preferují jen některé hry série, a pokud to takhle je i ve vašem okolí, je na pováženou, zda potenciál konceptu využijete na maximum.
A tohle platí pro celé Letopisy Západního království. Jedná se sice o povedené a zajímavě vytvořené rozšíření nabízející množství možností a přidávající variabilitu, ale zkrátka se nejedná o „musthave“ a je určené především jednak vlastníkům celé trilogie, a pak také těm, kteří mají rádi všechny hry série, protože pokud ve skupině preferujete např. jen Architekty, mnohem raději sáhnete po Rozkvětu řemesel, než po letopisech, protože těch několik promo desek a jedna možnost kooperace vás nenaláká.
Tím toto rozšíření absolutně vůbec nechci shazovat. Naopak u nás boduje a mě osobně se jako celek velmi líbí, ale já mám rád celé Západní království, jak z hlediska mechanik a hratelnosti, tak i grafiky, což moje pozitivní pocity silně posiluje.
Závěrem? Dobré nápady, plno materiálu, hezké zpracování, možnost kampaně i kooperace, hromada promo materiálu. Letopisy Západního království se rozhodně nemají za co stydět.
Koupit se slevou u TLAMA games!
Letopisy Západního království
Autoři: ShemPhillips, S. J. Macdonald
Grafika: Mihajlo Dimitrovsky
Vydavatelství: TLAMA games
Počet hráčů: 1-4 (kampaň Letopisy 2-4)
Věk: 12+
Herní doba: podle hry 60-90 min, celá kampaň pak 4-6 hod
Autor: Adam Vondra Vondris