Literární brainstorming

Libová literární nalejvárna nám představí Simpsonovi ve formátu, který známe spíše z čarodějnických speciálů. A literární nalejvárna to je určitě. V jedné knize nás totiž čeká sedmadvacet klasických příběhů zpracovaných - jak jinak - než pěkně po Spriengfieldsku.

Pokud jste se Simpsonovými vyrůstali stejně jako já, možná i vás časem příhody žluté rodinky přece jen trochu omrzely. Pravda, seriál je právě díky své neměnnosti neustálým rekordmanem co se týče sledovanosti, ale to na vtipu moc nepřidá. Proto jsem si u Simpsonových oblíbil popkulturní a nerdovské vtípky, odkazy na filmy, komiksy nebo knížky. A na Libovou literárání nalejvárnu jsem se těšil o to víc. Podvědomě jsem očekával nálož dospělejšího humoru, simpsonovským easter-eggům tolik vlastní. Žel, nálož humoru se nekoná.

Ale popořádku: Libová literární nalejvárna představí základní kameny literatury v podání Simpsonových. Od řeckých bajek po arabské pohádky, biblické příběhy nebo Shakespeara. Délka povídek je různá, nejčastěji v rozsahu několika stran, ale najde se zde i spousta jednostránkových příběhů, u kterých bych očekával silnější pointu. Budiž, jak jsem předeslal, trochu jsem přecenil svá očekávání, ale krátké parodované příběhy mi zde nesedly. A troufám si tvrdit, že nebudu sám, koho tento díl místy neosloví. Autoři zde totiž počítají se znalostí literatury. Na čtenáře tak čeká stejné úskalí jako např. u série Mezi řádky: Totiž pokud neznáte některé z příběhů, může vám uniknout vtip (což je u vtipného komiksu věc nemilá), nezbyde pak tedy než pokrčit rameny a číst dál...

Druhou věcí kterou musím zmínit je výtvarná stránka knihy. Tedy, kritizovat Simpsonovi po výtvarné stránce, která je skoro třicet let stále stejná je trochu na hlavu padlé, ale hned vysvětlím co mám na mysli. Někteří výtvarníci se nebojí překročit hranice simpsonovkého výtvarného dogmatu a kreslí postavy zepředu nebo z profilu. Může to vypadat jako banalita, ale tak nezvyklý pohled na známé tváře ve mě vyvolal pocity přinejlepším rozpačité. Invence chvályhodná, ale u Simpsonových to nefunguje, jak jsme se mohli přesvědčit na některých starších seriálových sériích.

Libová literární nalejvárna má ale i své výhody. Nemůžu s klidným srdcem tvrdit, že se jedná o nudnou knihu, to opravdu ne. Najdou se zde vtípky, odkazy i ty mé milované easter-eggy. Biblické příběhy se mi líbily jednoznačně nejvíc. Simpsonovi prostě drží svůj standard a neměnnost a díky tomu se stávají ideálním oddychovým čtením. Ovšem pokud očekáváte víc srandy než v ostatních Simpsonovských knihách, budete rozčarováni stejně jako já.

Zajímavosti:

Asi nikoho nepřekvapí, že Simpsonovi jsou držiteli hned několika světových rekordů. Jedná se o nejdéle vysílaný animovaný seriál (26 let, přes 600 epizod), nejdéle vysílaný sitcom v USA. Režisér a scénárista James L. Brooks je držitelem největšího počtu cen Emmy (19) právě za práci na seriálu Simpsonovi. Samotný seriál získal těchto cen 20. V seriálu vystupuje největší počet hostujících celebrit. Celkem jich je kolem sedmi set. A konečně, dva fanoušci udělali rekord v nepřetržitém sledování televize právě se seriálem Simpsonovi (86 hodin, 6 minut).

Simpsonovi: Libová literární nalejvárna (SImpson comics: Get same fancy book learnin´)

Kolektiv autorů

Rok vydání: 5/2017