Napětí v Evropě se opět pomalu, ale jistě stupňuje. Velká válka sice skončila, ale nikdo nedosáhl jasného vítězství a staré spory stále visí ve vzduchu jako kosa nad všemi národy. A do toho všeho se šíří zvěsti o podivných vojácích obcházejících venkov. Připravte se na Vzestup Fenrise.
Před pár lety bylo takřka nemyslitelné, že by rozšíření k deskové hře mělo nějak závratné prodeje nebo že by se dokonce vyprodalo. A pak přišel Scythe. Nejenže se základní hra dočkala už několikátého dotisku (a zaslouženě), ale dokonce se k dostisku chystá i první expanze Invaze z dálek, která přináší dva nové národy. Zkrátka tahle hra je fenomén. A jak se říká – do třetice všeho dobrého i zlého – po Invazi z dálek a Titánech nebes si nyní na pulty obchodů dostalo i závěrečné třetí velké rozšíření strategické pecky s názvem Vzestup Fenrise.
Továrna je zavřená a po jejím zakladateli Teslovi se slehla zem. Jeho ani jeho dceru roky nikdo neviděl. Napětí mezi národy opět pne a všichni se připravují na nový konflikt. Do toho všeho se ale začíná k úderu nadechovat někdo mnohem nebezpečnější a mocnější, než si všichni dokázali představit. Tajemný Fenris pomalu, ale jistě vysílá své jednotky a agenty po východní Evropě a jistě připravuje něco velkého. Odhalíte všechna tajemství a dokážete se právě vy stát vládcem Evropy?
Jen pro připomenutí, pokud vás třeba minula základní hra nebo některé rozšíření, recenze jsou zde:
Předem upozorňuji, že se v tomto článku chci maximálně vyhnout spoilerů, ale neručím za to, že něco neprosákne ven, a proto pokud si nechcete zkazit zážitek a hru jste zatím nehráli, přeskočte maximálně k závěrečnému odstavci.
Základní prvky Scythu zůstávají. Stále se jedná o tu samou hru, kde hráči hrají za jednotlivé frakce a snaží se získat maximum bodů na konci. Hra je pro 1-5 hráčů, případně 1-7 s rozšířením a je plně kompatibilní s vším, co dosud vyšlo a opět za ní stojí sám Jamey Stegmaier, který si na pomoc přizval Ryana Lopeze DeVinaspre. Oproti předchozím dvěma rozšířením, která jsou podstatně menší, přináší Vzestup Fenrise opravdu řádnou porci obsahu. Takže pojďme na to.
Od teď jsou možné spoilery (Varoval jsem vás. Já vás VAROVAL.)
Asi každého zajímá, co na hráče čeká ve velké a těžké bedně s obligátní ilustrací Jakuba Rozalskiho. A ano, tady už jsou spoilery, takže vás naposledy varuji. V první řadě přináší rozšíření kampaň, jak jinak než pojmenovanou Vzestup Fenrise. V osmi na sebe navazujících kampaních budete soupeřit s ostatními frakcemi o nadvládu nad Evropu – vítěz může být jen jeden. Kampaň přináší jakýsi legacy prvek, kdy na vás čeká otevírání krabiček a obálek, vylupování nových žetonů a objevování nových prvků. Ovšem oproti klasickým legacy hrám jako třeba Pandemic je možné tuto kampaň, nebo chcete-li příběh lze hrát opakovaně, protože nic neničíte, nepřepisujete, nepřelepujete. Čekají na vás mnohá obtížná rozhodnutí a objevy.
Každá z částí kampaně je samostatnou hrou, ale hráči napříč celým vyprávěním hrají hráči za jednu frakci. Nebo vlastně ne. V průběhu totiž odemknete hned dva nové národy, které jsou zcela jiné než ty, které už znáte, a jeden z hráčů se jich může ujmout. Ale ne, neprozradím vám jaké to jsou, ani co představují.
Každopádně po každé z jednotlivých her můžete za herní měnu vylepšovat svou frakci a její mechy, tak aby vám více vyhovovali v dalším dění, což je zajímavý prvek a mění tak zažié pořádky původních národů. A že se vám nechce utrácet? Vůbec vás to nemusí mrzet, protože v podstatě nezáleží na tom, jak hrajete celou kampaň, ale absolutním vítězem se stává až ten, kdo ovládne závěrečnou hru. I když je pravda, že pokud jste celou dobu hráli špatně, prohrávali a nic moc nevylepšili, budete to v závěru mít hodně obtížné.
Kampaň je ale pouze jedna část rozšíření. Druhou část tvoří hned 11 modulů, které si můžete zařadit libovolně do hry dle vašeho uvážení a vašich preferencí. Ideálně je nejlepší přidávat si je do hraní až poté, co ej odemknete v kampani, jinak si vyspoilerujete část zážitku, ale rozhodně to není podmínku a jejich využití a použití je jen a jen na vás. Nebudu tady popisovat úplně všechny, ale nás nejvíc zaujaly tyto:
Modifikace mechů – před hrou i všichni hráči náhodně vylosují čtyři žetony modifikací a dvě vymění za ty klasické na své frakční desce. To přináší opravdu hodně variability a musíte hrát jinak, než jste zvyklí.
Šílený Tesla – velký vynálezce se snaží napravit své chyby, a proto bojuje proti všem a všem dokonale škodí. Je ovládán hrou podobně jako automa a můžete si zakončení hry nastavit dle vás – buď klasicky šesti hvězdami nebo poražením šíleného vědce.
Devastace – Jedna z neaktivní frakcí představuje „Devastátpra“, který hraje proti hráčům. Ti se naopak kooperativně snaží zničit nepřítele. Doporučuji použít jako devastátora Fenrise, nový mechové tyčící se nad mapou umocní zážitek.
Jaké je? A vyplatí se?
Abych navázal na začátek, tak ano, tady zcela jednoznačně platí „do třetice všeho dobrého“, protože závěrečné rozšíření trilogie se povedlo na výbornou.
Předně kampaň. Dokud jsem si jí nevyzkoušel, nevěřil jsem, že spojení Scythe a kampaň může fungovat, ale je to tak. Autorům se povedlo vymyslet zajímavý systém i příběh plný překvapení a novinek, který si budete chtít klidně zahrát znovu s jinými rozhodnutími. Nové prvky zařazené do příběhu hru dostatečně ozvláštňují a mění zaběhlé pořádky a na pravidelné hráče tak čekají nové výzvy. Pravda ovšem je, že kampaň není úplně vhodná pro nováčky a je potřeba mít přeci jen pár her Scythu nahráno v „klasickém“ provedení a naučit se tak herní systém a strategii. Pak si ale kampaň skutečně vychutnáte a užijete si nejen příběh, ale i hraní. Na cca10-11 máte o zábavu postaráno.
Nové moduly v návaznosti na kampani jsou také dobré, ale kvalitativně mi nepřišly všechny stejné, což ovšem záleží na preferencích hráčů a tomu, jak k Scythu přistupujete. Na jednu stranu totiž můžete ze hry udělat docela válečnou řezničinu zařazením modulů soustředících se na boj a rivalitu, ale také obráceně vyvěšením mírové vlajky si budete třeba jen ekonomicky budovat a rozvíjet své frakce bez špetky nutnosti válčit s ostatními.
Samozřejmostí v rozšíření je použití nádherných ilustrací a grafického zpracování Jakuba Rozalskiho, který stojí za celým „Světem 1920+“.
Takže závěrem? Po dvou skvělých rozšířeních přichází v podstatě dokonalost v podobě Vzestupu Fenrise, která vám zážitek z vaší oblíbené hry posune o dalších několik stupňů výš a nenechá vás vydechnout, dokud neprojdete celý příběh a nevyzkoušíte nové moduly.
Scythe: Vzestup Fenrise
Autor: Jamey Stegmaier, Ryan Lopez DeVinaspre a Jakub Rozalski
Vydavatel: Albi
Počet hráčů: 1-5, případně s 1. rozšířením 1-7
Věk: 14+
Herní doba: 60-90 min na hru, 10-11 hod na kampaň
Autor: Adam Vondra Vondris