Vydat komiksovou knihu jen proto, že je výborně namalovaná, je trochu risk. Protože sebelepší kreslíř nezachrání podřadný námět. Obsah nové knihy z edice MDEK spojuje právě kreslíř. Ale o absenci příběhu či nějaké slaboduché povídačce nemůže být řeč. Vydejme se Temnými cestami za piráty i kovboji.
Temnými cestami je v pořadí již jedenáctou knihou z edice Mistrovská díla evropského komiksu (MDEK), kterou u nás vydává Crew. A rozhodně se nejedná o první knihu zaměřenou hlavně na kresbu (jako další mohu uvést naivní Druunu). Dnes se nám představuje polský malíř a ilustrátor Grzegorz Rosiński. Ten u nás není žádný nováčkem, neboť je kreslířem jednoho těžce zkoušeného hrdiny, Thorgala Aegirssona. Thorgalova série čítá 29 alb (u nás jich vyšlo s obtížemi 13) a pracoval na ní se scénáristou Jeanem van Hammem, kterého později nahradil Yves Sente. A práci obou spisovatelů můžeme obdivovat právě v Temných cestách.
Začněme pěkně zostra. Grzegorz Rosiński a Yves Sente. Říká se, že pomsta nejlépe chutná za studena. Sice to může být pravda, ale v případě hraběte Skarbeka ho k tomu nutily okolnosti. Nadaný malíř, těžce zkoušený osudem s jediným přáním - najít nový život a vnitřní klid. Vše sledujeme prostřednictvím soudního líčení o zdánlivě neškodnou věc, totiž malířské dílo Louise Pauluse. Vše se ale časem zaplétá a komplikuje, až nás dějová linka zavede do dob Polského povstání či na tajuplný pirátský ostrov. Dějově oplývá Skarbek jak dobrodružstvím a láskou krásných žen (i na nahotinky dojde), tak (ne)čekanými zvraty. Ne nadarmo je Pomsta hraběte Skarbeka přirovnávána k románu Hrabě Monte Christo od Alexandra Dumase, ale oba příběhy mají stejný pouze rámec. Skarbek se na Monte Christa místy i odkazuje, ale jen s tím účelem, aby nás přesvědčil o tom, že se jedná o dílo odlišné. A vskutku, Pomsta hraběte Skarbeka je Hrabě Monte Christo pro starší čtenáře. Ani ne tak příběhem, jako atmosférou, kterou je Yves Sente svým dílem schopen ve čtenáři vyvolat. Při čtení dobrodružství Mieszka Skarbeka jsem byl opět "náctiletým", jenž hltal Pomstu Černého korzára nebo Tři mušketýry - prostě příběhy, které nás i přes svou lehkou naivitu dokážou držet. A vyprávění od pánů Rosińského a Senteho tento faktor X má.
Kresebně je Pomsta hraběte Skarbeka jednoduše dechberoucí. V prvním albu se Rosiński neubrání lehkému karikaturování některých postav (např. žalobce a Édouard Courselle), ale jeho zpracování soudobé architektury či významných dobových událostí je naprosto úchvatné. Naštěstí pan Courselle nás svou pleší a obřím nosem nebude strašit moc a ve druhém albu se téměř nevyskytuje. Současně mám pocit, že scény z bitev Rosiński jednoduše obkreslil od nějakého významného malíře. Samozřejmě tomu tak není, ale jeho vytříbená technika si vskutku nezadá s mistry světového formátu.
Jako druhý je nám představen Western. Nehledejte nějaké skryté významy, opravdu se jedná o příběh z Divokého západu, kdy muži nosili kolty proklatě nízko a v divočině číhali Rudoši na skalpy nešťastných průkopníků. Western stvořil Rosiński spolu se svým dlouholetým přítelem, Jeanem van Hammem. A staví nás před neobvyklého hlavního hrdinu, totiž podvodníčka, který hned na začátku přijde o ruku. Nebojte, neprozradil jsem nic zásadního. Ve Westernu ná jde o jedno osudové setkání. Pomsta zde hraje také svou roli, ale nikoliv tak významnou, jako tomu bylo u Pomsty hraběte Skarbeka. Oproti němu je také Western komiksovou novelou se znatelně syrovější atmosférou, ze které na vás dýchá celková pochmurnost a drsnost života na Divokém západě. Což je zřejmě také jeden z důvodů řazení příběhů v knize Temnými cestami. Western je práce, kterou Rosiński napsal ještě před hrabětem Skarbakem. Je sice kratší, ale Pomsta hraběte Skarbeka proti Westernu působí trochu jako letní dobrodružný román. Prostě nedokáže tolik zaujmout. Kresebně je Western předchůdcem Skarbeka, Rosiński sice využívá barvy v hojné míře (nemluvě o sépiovém odstínu celé novely poukazující na zašlé dobové fotografie a dávající tak Westernu tu správnou patinu), ale stále vytahuje obrysy černou tuší. Tento klasický komiksový postup u Skarbeka nevidíme, díky čemuž vypadá tak fantasticky. Western je oproti tomu proložen pěti velkými olejomalbami, které ostře kontrastují s dosavadním vyprávěním a celkově zachycují posun v čase a psychologii hlavního hrdiny. Vskutku, nelze jim upřít jistou strnulost, která ale donutí i čtenáře na chvilku zastavit a jen se kochat. I když sleduje vyobrazení např. pracujícího hrobníka.
Snad jen poslední dvoustrana Westernu mi trošku zkazila celkový dojem, Jean van Hamme mohl celek zanechat bez závěrečného překombinování, je to na škodu celkově uvěřitelně vystavěnému příběhu.
Temné cesty si právem zasluhují titul Mistrovská díla evropského komiksu. Může vám jít proti srsti trochu dumasovské dobrodružství hraběte Skarbeka a zbytečně překombinovaný Western, ale jedno nám Temné cesty dokazují: Grzegorz Rosiński je pan umělec. A toto označení nosí právem.
Temnými cestami
Jean van Hamme, Yves Sente, Grzegorz Rosiński
Vydatelství: Crew
Rok vydání: 5/2016
Překlad: Richard Podaný
Formát: 195 x 260 mm
Počet stran: 224
Provedení: Paperback, hardback s přebalem (500 ks.)
Autor: Robin Podéšť RaptoR
Druuna
Teorie rozpadu
Těžký život metabaronů