Dvůr trnů

Hry recenze

Rosteme do síly. Tyrellové v čele s královnou trnů sedící a intrikující ve svém sídle – Vysoké zahradě – za pomoci těch nejudatnějších a nejšlechetnějších rytířů Západozemí a nezměrnou krásou oplývajících lady. Jste připraveni na cestu do Roviny?

V pořadí již čtvrtá deluxe expanze Hry o trůny Karetní hry nás tentokrát jak úvodní slovo napovídá, přivádí do oblasti Roviny, které vládne mocný, starý a bohatý rod Tyrellů, opírající svou sílu o věhlasné rytířstvo všeho druhu a krásu sličných lady, ale zároveň se rod neztrácí ani v intrikování u dvora a vždy podpoří toho, kdo se jim hodí nejvíc. Bohatství plynoucí z obilné zásobárny vám dovolí přivést na svou stranu postavy jako Loras, Margery, samotnou královnu trnů Ollenu nebo třeba zasloužilého válečníka Randylla Tarlyho. Pojďme se tedy podívat na věhlasné postavy i lokace, které nám rozšíření ve svých 156 kartách nabídne. Mimochodem možnost jak karty zkombinovat se základní sadou vám opět nabídnou dva přiložené decklisty, které vás mohou „popostrčit“ správným směrem.

Recenze na základní hru zde a na karty základní sady zde.

Deluxe rozšíření - jedná se o velké rozšíření karetních her od FFG (nebo chcete-li Blackfiru u nás), které přínáší velké množství nových karet ve 3 kopiích a zatím je vždy zaměřené primárně na jeden z rodů ve hře. Nejen že získáte množství karet pro rozšíření svých možností a strategie, ale výhodou je, že karty z velkých rozšíření budou navždy turnajově legální, pokud byste měli chuť a pro tuto možnost hraní se rozhodli. Nevýhodou je trochu zaměření na jeden rod, a tak ti komu již vyšla, mají výhodu oproti ostatním a na domácí hraní tak budete potřebovat ideálně alespoň dvě, abyste ztrátu kompenzovali. Výhodou ale je, že pokud vás např. doma baví jen Starkové a Martellové, můžete si koupit jen dvě velká rozšíření k jedné základní sadě a máte postaráno o hodiny další zábavy.

 

Tyrellové

Dlouho jsem zvažoval, zda začít hlavou rodu nebo jeho ústřední postavou. No nakonec má volba padla na Královnu trnů. Její nová verze opět prošla tradiční proměnou proti základní sadě. Dostává klíčové slovo vizionář pro doběr karet a pokud je pokleknuta, můžete zahodit událost ze své ruky a dohledat si jinou, která se vám více hodí v dané situaci nebo třeba pro ukončení hry. Zpět ale k hlavě rodu. Hlavním lordem a vládcem Vysoké zahrady je Mace Tyrell. Tenhle lord za celých sedm zlaťáků reaguje na vstup jiné postavy Tyrellů do hry, kdy za zaplacení zlaťáku získá jeden žeton moci. Navíc s tím vstupem do hry může sám pomoc, protože za kleknutí karty frakce můžete jednu z vašich postav rodu odstranit ze hry a na začátku další fáze si jí vrátit do hry a využít tak Maceho efekt. Rychlý náběr bodů zaručen. Dalším členem rodiny je samozřejmě krásná Margaery, získávající bonus při útoku za každého obránce, přičemž dokonce sama může „natáhnout“ nějakou postavu soupeře do výzvy, aby jí bránila, čímž skvěle narušíte nepřátelské plány. Rytíř květin neboli Loras Tyrell dostal věhlas (však také jak by ne, když se jedná o jednoho z nejlepších rytířů Západozemí) a bonus +2 do útoku za každou zahranou událost (už cítíte, jak roste jeho síla?). Ser Garlan Tyrell, ve smyslu turnajových rytířů, pokud postava s takovým určením útočí sama, můžete zahodit kartu z ruky a zvýšit ohrožení na vaší aktuální kartě plánů o 1 do konce výzvy. Všechny zajímavě doplňuje Willas Tyrell, který za kleknutí buď postaví Margaery, Rytíři květin dá vizionáře nebo Ser Garlan Tyrell získá věhlas. Tolik k samotné rodině Tyrellů. Ovšem nikdo nemůže bojovat sám a potřebuje podporu svých lordů, lady, mistrů a všech vazalských rodů. Čestná stráž Vysoké zahrady je opatřena přepadením, které sice stojí 6 zlaťáků, ale jeho cena je snížena za každou lokaci s určením „Šíje“. To Brien reaguje na výhru ve vaší výzvě podle svojí aktuální síly (i když ruku na srdce, kolikrát se vám povede 10+?). Garth Hrubián je sice slabým pomocníkem, ale těží z přítomnosti ostatních a může získat za správné kombinace věhlas, vojenskou a intrikářskou ikonu a bonus k síle, ovšem problém je, zda se vám vejde do balíčku, když jiné postavy dělají takřka to samé a sami nebo levněji. Modrý bard je podle mě vtipně a geniálně navrženou kartou. Po jeho odchodu ze hry prohledáte vrchních 10 karet balíků a všechny nalezené „písně“ si můžete vzít do ruky. Posel vysoké zahrady (nebo spíš posel žena – ne, nevím, jaký je ženský rod no). Zajímavá postava s přepadením, která vám umožní recyklovat, tedy znovu zahrát kartu události z vaší odhazovací hromádky. To Rytíř Zeleného Jablka je takovým klasickým „bijcem“ do útoku v bitvách, posilující o ostatní vaše rytíře ve hře a získávající z nich bonus, což doplní třeba Turnajový rytíř, který nepokleká, pokud útočí či brání sám. Hrajete rádi kontrolně a ovlivňujete průběh výzev? Pak je pro vás jako dělaná Desmera Redwyne, neboť poté co právě odeberete postavu z výzvy, můžete jí za zlaťák buď posílit či oslabit. S tím odebráním vám může pomoci třeba Mistr Ballabar, kterým za kleknutí odeberete nejslabší postavu z výzvy. Poslední postavou Tyrellů je pak Dáma u dvora Vysoké zahrady (fuj, to je dlouhý jméno!), která oplývá nenápadnou, ale sakra dobrou schopností stavět vaše postavy poté, co jim je navýšena síla účinkem karet, což sice uplatníte jen jednou za fázi, ale i tak!

A co nám nabídnou významná místa kolem Roviny? Hightower, s pro mě nádhernou ilustrací, sice drahá lokace za 4 zlaťáky, ale dávající vám 1 zlato a kartu za vstup postavy rodu Tyrellů do hry pod vaší kontrolu a to rozhodně stojí za to. Úžina Redwyne není nijak složitou záležitostí a prostě vám dává bonus +2 k příjmu s omezením. Poslední lokací je Turnajový altán, dávající bonus vašim rytířům, pokud brání nebo útočí sami.

Mezi doplňky si cestu našel titul Královna Sedmi království (která věrná knižní předloze odkazuje na pakt Renly/Tyrellové). Tenhle titul samozřejmě logicky dáte jen nějaké vaší Lady, ale zase můžete zajímavě zamíchat s výzvami, neboť přiloženou postavu pokleknete a jinou tím vyřadíte ze souboje (interakce s jimi dříve představenými kartami bije do očí). Turnajový dřevec přiložíte pouze k rytíři (však ona by ho žádná lady nepoužívala), ten získá bonus k síle, a pokud útočí, nemůže být proti němu vyhlášen víc než jeden obránce.

Mezi třemi událostmi nalezneme Pranici u Drsného mostu (a na její ilustraci Rytíře květin a Brien). Vyberete x výzvy se účastnících postav a ty s největší silou získají věhlas, přičemž ostatní nepřispívají svou silou do výzvy, čili přesně jako v knižní předloze, kde se vám parta rytířů mlátí v blátě a prachu, až nakonec vyjde jen nejsilnější šampion. Šest panen v jezírku je geniální kartou – po zahrání si doberete 1 kartu za každou vaší Lady. Skryté trny donutí soupeře odhodit dvě karty z ruky (takže vlastně 3!!!), pokud prohraje intrikářskou výzvu o 5 a více bodů síly a zároveň navíc pokud ovládáte Královnu trnů, událost si hned vrátíte do ruky pro další použití.

Jako v každé deluxe expanzi, i zde máme rodový plán, tentokrát s názvem Strážci Jihu. Takové průměrné statistiky, ale každá vaše postava vyhlášená za útočníka získá +2 k síle. Tak pojďme na zbytek karet v rozšíření.

 

Ostatní rody a neutrální karty

Baratheoni dostávají Říčního piráta, blokujícího postavy s žetony moci, dokud útočí, což jistě některé balíky ocení (a někteří soupeři zabrečí), už jen dostat na něj i tu intriku. Ohnout koleno je událostí, kterou si logicky zahrajete jen s králem na stole a, světe div se, kleknete jinou postavu Lorda nebo Lady.

Vyslanec Potopeného boha, jak jinak než pro rod s krakaticí ve znaku, vám umožní po výhře v nadvládě sebesama obětovat a vrátit díky tomu jinou neunikátní postavu Greyjoy z hromádky mrtvých s cenou 3 a méně do hry. To lokace Mrtvolné jezero získává žeton moci za odhození postavy soupeře z jeho balíku.

Lannisteři dostávají nepřítele všech rytířů – Ohaře. Toho nevybavíte ničím jiným než zbraněmi, ale hlavně po jeho příchodu do hry, vyberete jednoho z rytířů bez doplňků, kterými tolik pohrdá, a vrátíte ho majiteli do ruky. Lví zub, Joffreyho první meč utopený ve vodách Trojzubce, posílí svého nositele o +1 k síle, má přepadení, využijete jen na postavy se lvem ve znaku, a pokud se přiložená postava účastní výzvy, můžete odhodit meč a vrátit postavu s cenou 3 a méně do ruky majiteli.

Bastard z Božíhohrobu je rytířem s Věhlasem pro rod Martellů, který za odhození žetonu moci z něj zlevníte vaší další kartu nebo efekt přepadení o 2 a jedná se tak o opravdu skvělou postavu, hodící se snad do všech myslitelných balíků. Ďábloles získává žetony moci za prohru ve výzvě o 5 a více bodů síly a jde tak ruku v ruce s taktikou svého rodu trestat soupeře za výhry proti vám a odplaty za ně.

Majordomus Malý Pavka vám po zabití umožní prohledat X (hodnota vašich rezerv) vrchních karet balíčku a líznout si jakýkoliv počet dalších Majordomů mezi nimi. Porušené přísahy (kdopak nám je na obrázku porušuje, hm?) vám umožní „vyměnit“ vaší postavu Noční hlídky s levnější postavou soupeře.

Králův blázen a Sansin pomocník Ser Dontos Hollard za své stoupnutí zachrání vaší postavu Lady před zabitím nebo odhozeními hry. Poslední krb, pevnost Umberů, přidává na síle vašim postavám s erbem zlovlka, přičemž tento bonus závisí na počtu vašich použitých karet plánů.

Qotho, jeden z pokrevních jezdců khala Droga, za kterého můžete tradičně zaplatit ve zlatě nebo odhodit dvě vaše karty patřící k rodu draka a dostat ho tak do hry „levněji“ nebo spíš jinak. Tokar dává bonus +1 k síle přiložené postavě za každý doplněk, a dokud se účastní nějaké výzvy, žádná postava bez doplňků nemůže získat žeton moci (zdravíme Noční hlídku!).

Zajímavé je složení neutrálních postav (které ovšem odpovídá nové agendě, ale o té dále). Arcimistr Ebrose, díky kterému klekáte a stavíte vaše mistry, jak zrovna potřebujete s limitem jednou za fázi. Novic Citadely, který poté co je kleknut odhalí vrchní kartu vašeho balíku a pokud se jedná o doplněk nebo Mistra, ležet si tuto kartu vzít do ruky. A pozor, funguje i při klekání třeba do výzev nebo právě s předchozím Arcimistrem. Neutrální postavy doplňuje Muž bez tváře, kterému ve fázi výzev vyberete postavu v hromádce mrtvých (ať už vaší nebo soupeřově) a on se v podstatě do konce fáze stane touto postavou. Tematický se tak jedná o jednu z absolutně nejlepších karet celé hry, však si jen vzpomeňte na knihy, zkrátka špička. 

Neutrální lokace zastupuje pouze samotná majestátní Citadela, která za kleknutí nedělá nic jiného, než vám umožní najít si nějakého mistra ve vrchních 10 kartách balíku a dobrat si ho do ruky.

Škrtič je jedem a doplňkem, snižující sílu postavy ve výzvách na jedna, přičemž ta nemůže být jinak modifikována. Slova jsou jen vítr donutí soupeře buď zrušit efekt události, nebo vám dá dvě karty.

Konkláve, tak se jmenuje nová karta agendy, která se zaměřuje na Mistry, ochránce to všech vědomostí světa. Tato karta vzešla ze speciálního hlasování hráčů, kteří měli na výběr, které ze tří určení – Mistři, Rytíři, Armády – dostanou svou agendu a právě Mistři zvítězili. No a co nová agenda dělá? Prvně váš balíček může obsahovat jakékoliv neloajální mistry ostatních rodů, ale zároveň postav s určením Mistr musíte mít minimálně 12 (což problém v tom množství nebude). Před přípravou pak vezmete vrchních 7 karet balíčku a umístíte je pod svou kartu agendy lícem dolů. Tyto karty pak můžete vyměnit s vrchní kartou vašeho balíčku, pokud vyhrajete výzvu s účastnící se postavou Mistra. Můžete si tak zajímavě manipulovat s vaším balíkem a s tím co si doberete. Samozřejmě možnost zařadit různé Mistry a sledovat jejich interakci ve hře je určitě hodně zajímavá a dává vám mnoho nových možností zkoušet a testovat.

Posledními kartami jsou samozřejmě obligátní plány. V obležení s výjevem Bouřlivého konce (tedy doufám) má slušné statistky a v každé výzvě musí být vyhlášen alespoň 1 obránce, pokud to lze udělat. Soupeře tak donutíte bránit vše a zbavíte ho možnosti s některými postavami následně útočit a řádně tak narušíte jeho plány. Tvůj král to přikazuje s relativně vysokým příjmem zlata, brání náběru žetonů moci všem postavám bez určení Král nebo Královna. Pavoukova síť (i s Varysem) vám dovolí po uplatnění hrozby v intrice zahájit ještě jednu intrikářskou výzvu navíc a navíc v ní zvýšit hrozbu na vaší kartě plánů o 1 v průběhu intrikářských výzev (to pokud byste jich zvládli ještě více). Jo, a abych nezapomněl, samozřejmě funguje s agendou Deště Kastameru! Brrr, brutální zlo!. „Teď přichází ke slovu válka“ udělá ze všech výzev vojenskou, což se některým hodně agresivním balíkům asi může hodit, ale třeba Lannistery a jejich intrikující postavy asi moc nepotěší. Obchodní cesty jsou zajímavou možností pro velký zisk zlata, neboť po odhalení vám dají zlaťák za každou vaší lokaci a za každou lokaci vybraného soupeře. Posledním plánem je Nic nepálí tak jako mráz, karta, kterou bych skoro čekal dle názvu a ilustrace spíš pro Noční hlídku, nicméně každý hráč vybere lokaci a doplněk bez omezení, pokud lze a odhodí je ze hry. Ve správnou chvíli tak můžete soupeři slušně zavařit v jeho plánech. 

Tak a to je z rozšíření Dvůr trnů vše. Spousta zajímavých karet, které pomohou již existujícím balíkům, ale zároveň posílí a vytvoří i zcela nové strategie, ať už se jedná o hromadu karet pro hlavní rod expanze či pro Mistry a jejich novou agendu. No a příště se vydáme ještě více na jih, do pouštního království Martellů, kteří zůstávají „Neskloněni, nepokořeni, nezlomeni“.

 

Více info přímo u Blackfire!

 

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Kam dál?

Hry recenze

Strážci na Zdi

Hry recenze

Lvi Casterlyovy skály

Hry recenze

Hra o trůny - rody 1. část

Hry recenze

Vlci severu

Hry recenze

Hra o trůny: Karetní hra 2. edice

Partneři