Strážci na Zdi

Hry recenze

Noc se přikrádá a moje stráž začíná… úvodní slova Noční hlídky, starobylého řádu ochránců říše, jemuž je věnována další z deluxe expanzí Hry o trůny karetní hry – jste připraveni na černou?

Třetí deluxe rozšíření v řadě pro Hru o trůny Karetní hru se věnuje primárně Noční hlídce, starobylému řádu, který slouží na obrovské ledové Zdi na severní hranici Sedmi království. Za ní je již jen temná a mrazivá pustina plná nebezpečí a hrůz, které i ty největší hrdiny v noci budí mokré potem z nočních můr. Hlídka jako jediná není klasickým rodem usilujícím o moc a její zařazení do karetní hry může působit zvláštně, ale zase to dovoluje přinést zcela odlišnou strategii založenou na bránění všeho a všech, přesně ve stylu knižní předlohy. V základní sadě tak hlídka byla defenzivní záležitostí využívající právě Zeď, netopící se ve zlatě, ale využívající co kdo dá. To se však může v tomto rozšíření změnit stejně rychle jako počasí za Zdí.

Než přejdeme ke kartám, jen upozorním na něco, na co jsem zapomněl u Starků i Lannisterů. V každé velké expanzi je i oboustranný papír s informacemi o rozšíření, ale hlavně s dvěma různými příklady herních balíčků, založených právě na rozšíření a právě jedné základní sadě. Nováčci ve skládání tím získávají skvělý impulz a nápad na hru.

Recenze na základní hru zde a na karty základní sady zde.

Deluxe rozšíření - jedná se o velké rozšíření karetních her od FFG (nebo chcete-li Blackfiru u nás), které přínáší velké množství nových karet ve 3 kopiích a zatím je vždy zaměřené primárně na jeden z rodů ve hře. Nejen že získáte množství karet pro rozšíření svých možností a strategie, ale výhodou je, že karty z velkých rozšíření budou navždy turnajově legální, pokud byste měli chuť a pro tuto možnost hraní se rozhodli. Nevýhodou je trochu zaměření na jeden rod, a tak ti komu již vyšla, mají výhodu oproti ostatním a na domácí hraní tak budete potřebovat ideálně alespoň dvě, abyste ztrátu kompenzovali. Výhodou ale je, že pokud vás např. doma baví jen Starkové a Martellové, můžete si koupit jen dvě velká rozšíření k jedné základní sadě a máte postaráno o hodiny další zábavy. Pojďme ale na Zeď.

 

Noční hlídka

Kým jiným začít, než ústředním bastardem ságy Jonem Sněhem. Ten kromě plížení skvěle reprezentuje nové zaměření hlídky, kdy buď můžete po výhře ve výzvě, které se účastní buď postavit všechny útočící Divoké, nebo bránící černé. Kromě toho je sám o obě pořádným bijcem se silou šest. Starý medvěd Mormont – lord velitel hlídky také reaguje stejně jako Jon, ale můžete vzít neunikátní postavu z odhazovací hromádky poraženého a dát ji do hry pod svou kontrolu (ve stylu hlídka bere vše, co dostane). V podobném duchu pokračují i další postavy. Grenn, kradoucí žetony moci soupeři. Pyp rozdávající ostatním členům hlídky slovo vizionář. Cotter Pyke dává plížení dalšímu bratru poté, co to své využije. Mistr Aemon nemůže dostat jiné doplňky než předměty, ale hlavně perfektně trestá soupeře, neboť pokud proti vám nezahájil nějaký typ výzvy, můžete vyvolat její účinek jako byste jí právě vyhráli. Sedíte si tak na Zdi, nedáváte soupeři možnost vyhrát a ještě ho perzekuujete za to, když to ani nezkusí. Dále tu máme postavy podporující určité bratrstvo hlídky. Bowen Marsh zvyšuje vaše rezervy a v průběhu intrikářských výzev posiluje ostatní majordomy o vizionáře. Ser Jaremy Rykker podporuje své průzkumníky o symbol mocenské výzvy. Stavitel na Zdi sice řád stavitelů nepodporuje, ale zase slouží ke zlevnění vašich lokací a doplňků o 1 za své kleknutí. Zkušený zálesák jako levná postava k doplnění balíčku vám dá jeden zlaťák nebo kartu za přiložení doplňku. Zbloudilý průzkumník je stejně tak levnou postavou za pouhé dva zlaťáky, ale se silou 4. Cítíte zradu? Ano, pokud na konci fáze výzev nemáte jiného průzkumníka ve hře, musíte toho zbloudilého obětovat. Satén postaví jiného Majordoma, pokud je sám pokleknut, výhodou je, že má pro hlídku docela vzácnou intriku. Jednou z nejzajímavějších postav (a pro mě i knižně) je Samwell Tarly, který pokud se účastní výzvy maže každý textový rámeček postavy bez určení Majordomus. Že nevíte, proč jsem tak nadšený? No třeba proto, že najednou jsou triky vašich soupeřů na postavách vyložených před ním úplně k ničemu. Na druhou stranu Sam ve výzvách? Úsměvná představa. Kameník Černého hradu slouží pro vyhledávání lokací a doplňků, což se právě hlídce a její závislosti na klíčových kartách může jistě hodit. Prošedivělý kopáč sice stojí celých pět (!!) zlaťáků, ale jeho cenu snižuje každý doplněk a lokace pod vaší kontrolou o jedna. Poslední postavou bratrstva je Ser Denys Mallister, zasmušilý muž získávající věhlas v obraně, nic víc, nic méně.

Pojďme na pro Hlídku tolik důležité lokace. Nový dar – lokace s omezením, díky které můžete buď ve fázi vykládání pokleknout nějakého toho majordoma a získat zlaťák k dobru nebo za stejnou cenu ve fázi výzev získat kartu. Opuštěná pevnost za své kleknutí posílí vaší postavu o tolik bodů síly, kolik máte stavitelů. Úplně jiným kafem je Královnina koruna. Kromě moc hezké ilustrace dostáváme i neskutečnou schopnost. Za kleknutí se podíváte na vrchní tři karty soupeřova balíku a z těch můžete jednu postavu odhodit a zbylé dvě dát dospod balíku- síla co?

Čas na doplňky. Většina členů Noční hlídky má, jak jste si jistě všimli, omezení na Zbraně nebo třeba Předměty. Ruku v ruce s tím jde Katapult na Zdi (zvláštní doplněk, ale budiž). Musíte kleknout katapult i s jeho nositelem (nebo ovladatelem?) a můžete zabít útočící postavu se silou 4 nebo nižší. Bohužel ale pak nemůžete postavu postavit na konci kola. Duch, Jonův sněhobílý zlovlk slouží jako záchrana před zabitím přiložené postavy za pouhé vrácení do ruky. Máte problém s příslušností ke stavům, Pak je pro vás doplněk Vázaný přísahou, který podle symbolu pro výzvy postavě dává určení Stavitel, Majordomus nebo Průzkumník.

Moje stráž začíná je jednou z nejironičtějších karet hlídky. Pokud je postava se silou 5 či méně odhozena na soupeřovu odhazovací hromádku, můžete si jí za cenu dvou zlaťáků (což je asi jediná nevýhoda karty, protože hlídka nikdy moc prostředků nemá) dát do hry pod svou kontrolu. Nezískám slávu vám může pomoci s bráněním, stačí pokleknout buď 3 Majordomy, Stavitele nebo Průzkumníky a ukončíte výzvu bet vítěze nebo poraženého.

Poslední kartou čistě pro černé je plán Oheň, který hoří ve tmě. Vaši hlídkaři nemusejí poklekat do obrany. Cenou za to ovšem je nulová hrozba, čili si moc nezaútočíte, ale bude vás to skutečně mrzet?

 

Ostatní rody

Baratheoni dostávají ženu cibulového rytíře Maryi, která kromě ikon intriky a mocenské výzvy přináší zajímavou reakci, kdy poté co je postava obejita plížením, můžete zaplatit zlaťák a tuto postavu rovnou i kleknout. S Davosem souvisí i druhá karta – jeho válečná loď Černá Beth, která svému pánu dává věhlas a za kleknutí dá útočící postavě tolik bodů síly, kolik je klečících postav, tedy schopnost přesně ve stylu rodu s jelenem a jeho taktiky.

Solná žena pro Greyjoye, která za obětování vyřadí cílovou postavu z obrany a Plenění Leové zálivu, událost, díky které můžete po vyhrané výzvě pokleknout válečnou loď pro umístění lokace bez omezení pod kontrolou vašeho soupeře na vršek balíčku jejího majitele. Můžete tak „uklidit“ něco co vám škodí, ale i tak získat něco svého zpět.

Lannisterové posilují o dalšího příslušníka klanů k Tyrionovi – Ulf, syn Umarův, který získá bonus k síle rovný síle postavy klanů, která vstoupí do hry pod vaší kontrolou (a tedy získá i bonus sám za sebe, což se hodí, pokud „vyskočí“ ve fázi výzev). Žádní lidé jako já na světě nejsou, rytíř, kterého si vyberete, nepokleká, pokud je vyhlášen jako útočník či obránce ve vojenské výzvě.

Posel jižanů pro Martelly je zajímavou postavou s přepadením, neboť poté co vstoupí do hry během fáze výzev, vyberete útočící postavu s méně než dvěma symboly výzev a vrátíte jí do ruky majiteli. Můžete tak zachránit někoho svého nebo vrátit někoho pěkně do ručky soupeři (s tím, že sebrat mu předtím pár ikon pro rod slunce nebude problém). Pomalý jed je prostě příběhově skvělá karta, nemůžu si pomoct. Pokaždé když prohrajete výzvu, přiložená postava dostane žeton jedu a pokud je její síla rovna nebo nižší počtu žetonů, pak pápápá, jdeš na hromádku mrtvých.

Jeyne Poole, společnice Sansy jak jinak než pro Starky, působí jako vrcení vašich ledy z odhazovací hromádky do ruky za své obětování. Zlovlčí doplněk Léto dovoluje přiložené postavě za kleknutí přiskočit do vojenské výzvy a za zlaťák přeskakuje z postavy na postavu.

Dothracká čestná stráž má respekt budící sílu 10 za 5 zlaťáků. Háček tkví v tom, že je postižena -1 na síle za každou vaši kartu v ruce. S tím zbavováním se karet z ruky (což já nikdy v žádné hře moc neuměl) vám pomůže třeba Náměstí hrdosti, které za odhození karty postaví postavu dle vašeho výběru s cenou o 3 vyšší než je cena zahozené karty.

Rod z Vysoké zahrady dostává dalšího rytíře v kartě Ser Jon Fossoway, který toho nedělá příliš, kromě slušných statistik a věhlasu, pokud je jeho síla 5 či vyšší. Medovína je lokací, na kterou můžete shromažďovat žetony moci, pokud vyhrajete výzvu o 5 a více bodů síly.

Z neutrálních karet je třeba jistě uvést Chřestivou košili (jejímiž nájezdníky máme v základní sadě). Když tenhle divoký nájezdník útočí sám, žádná postava bez doplňků nemůže bránit (a máš to hlídko). Dalla, Manceho žena, vám dá kartu za nového divokého ve hře. Zabijáci vran nepoklekají, pokud rezervy vašeho soupeře jsou vyšší než vaše. Zamrzlé pobřeží vám po výhře ve výzvě umožní postavit jednoho divokého za každý odhalený plán s určením Zima. Luk z čarostromu oslabí vybraného obránce o 2. Slézání zdi po výhře ve výzvě s Divokým umožní vrátit lokaci bez omezení do ruky jejího majitele. Poslední z obrů má opět zajímavou ilustraci, jako každá „píseň“ ve hře. Můžete umístit neutrální postavu z vaší ruky do hry a ta navíc získá zastrašení, bohužel jí ale musíte na konci fáze zabít, pokud o ni jinak nepřijdete nebo si jí nějak neschováte.

Samozřejmě důležitou součástí jsou tradičně plány. Odveta má sice dvojkovou hrozbu, ale musíte soupeře určit jako prvního hráče, pokud vyhrajete iniciativu (a s 8 jí asi často vyhrajete). Šeptaná pomluva je geniálním plánem pro intrikánsky zaměřený balík (koukám na vás Lannisteři). Každá postava bez symbolu intriky je totiž kleknuta, jakmile vstoupí do hry. Povolán do služby odhalí vrchní kartu vašeho balíčku, a pokud je postavou, můžete jí rovnou umístit do hry, jinak dostanete dva zlaťáky. Bílé stíny (jo jo, chodci přicházejí) – po zabití je vaše žena položena pod vaše ovládání, za což ztratí svůj text v textovém rámečku. Nevyužijete tak její případné schopnosti, ale zase jí využijete aspoň v útoku či obraně. Turnaj Dne jména má solidní statistiky, ale hlavně pokud váš Rytíř vyhraje výzvu sám, získá váš Lord nebo Lady žeton moci. Mrazivé obzory paralyzují slabé postavy a zamezí zvednutí všech, kdo mají sílu 2 nebo nižší.

No a to máme vše ze Strážců na zdi, příště si uděláme výlet víc na jih, do prosluněné Vysoké zahrady.

 

Více info a možnost koupě přímo u Blackfire!

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Kam dál?

Hry recenze

Dvůr trnů

Hry recenze

Hra o trůny - rody 1. část

Hry recenze

Lvi Casterlyovy skály

Hry recenze

Vlci severu

Hry recenze

Hra o trůny: Karetní hra 2. edice

Partneři