Mýty mezi řádky

Série Mýty a Mezi řádky patří dlouhodobě k tomu nejlepšímu, co může dospělým čtenářům nabídnout subžánr fantasy komiksu. Zbývalo zodpovědět si otázku, zda se tyto dva světy někdy protnou. I stalo se!

Tedy, on crossover obou sérií zas tak překvapivý není. Jak mýty, tak Mezi řádky pracují se s tejným tématem, pouze trochu odlišným způsobem. A musím zdůraznit, že obě řady jsou výborné. Aby také ne, když jejich otěže drží páni spisovatelé. Za Mezi řádky je to Mike Carey a za Mýty Bill Willingham. Oba také dali hlavy dohromady a sepsali tuto pětisešitovou odbočku. Jak Tom Talyor, tak čtenáři si můžou na chvíli oddechnout a užít si vskutku mýtickou jízdu!

Stejně jako u většiny komiksových crossoverů, i zde bychom mohli celý děj shrnout do věty "Společnými silami na nepřítele!" Archetypální Mýty vytvořili kouzlo, které jim mělo přivolat nejmocnějšího čaroděje všech dob na pomoc proti Temnému pánovi, Bubákovi. A hle, ve světě Mýtů se objevil Tom Taylor! S madam Totenkinder, Ozmou, Růžou a vůbec všemi slovutnými Mýty tak vyrážejí do bitvy proti bubákovi. Pokud vám předchozí jména nic neříkají, budete o notnou část zážitku ochuzeni. Byť je to crossover Mýtů a Mezi řádky, prim zde totiž hraje právě série Mýty. Ze světa Mezi řádky toho zde mnoho není - nástin skutečností, trocha filozofie, a Tommy Taylor. Jinak se příběh plně odvíjí v režii Mýtů. Což má na následek pro neznalé čtenáře jeden nebo dva spoilery, nevyjasněné vztahy hlavních hrdinů, o fungování světa nemluvě.

S představováním postav se autoři nezdržují, místo toho se ocitáme uprostřed boje o přežití. Pokud jste neznalí Mýtů, vrhněte se střemhlav do děje! Velmi rychle získáte vhled do situace, byť jemnější nuance vám zůstanou skryty. Před tápáním vás ale zachrání spisovatelský um pánů Careyho i Willinghama. Mýty mezi řádky jsou totiž doslova našlapané dějem. Bohatě si vystačíte s rozdělením dobré Mýty vs. zlý bubák. A dostanete napínavý, akcí nabitý komiks, kde není nouze o intriky a smrt. Pravda, posun dějové linky kolem Toma Taylora je prakticky nulový, devátá kniha tak působí jako oddychový článek před Válkou a Armagedonem, které nás čekají. Přesto odklon od filozofických hlubin, které jsou pro sérii Mezi řádky typické, vítám. Je vidět, že Tommy Taylor funguje i v  "běžné" příběhové linii, aniž by přitom ztrácel na kvalitě. Tom Taylor je zde pouhým nosičem Tommyho, který se rozhodl pomoci Mýtům. Nejsme rozkročeni mezi literární fikcí a realitou, nyní se nacházíme čistě uprostřed příběhu. Jak říká (trochu mesrozumitelně) madam Totenkinder "Jsou to příběhy vyprávěné příběhy vymyšlenými příběhy, pro které jsme my jen příběh." Pravdou ale zůstává, že sice třeba nebudete znát polovinu postav a důvody jejich snažení, ale celou knihu budete číst jedním dechem právě díky neustálému napětí bez chvilky klidu. Bubák je zde téměř všemocný a zničení Mýtů je jen otázkou času...

Nebyly to ale pouze spisovatelé, kteří se spojili v této knize. Svůj díl práce zde odvedl také Mark Buckingham, který jinak trvale kreslí Mýty (krom toho, že si střihnul i Sandmana). A nutno podotknout, že oby kreslíři se doplňují a přechody z větší části nepůsobí rušivě. Krom výše zmíněných kreslířů se zde angažoval i dostatek inkerů, kteří dodávají kresbě různorodý nádech, např. Dean Ormston (Černá Palice) nebo Inaki Miranda (Harley Quinn).

Mezi řádky 9: Mýty mezi řádky jsou odbočením od hlavní dějové linky. Tento crossover potěší oba tábory, byť Tommy Taylor zde hraje vedlejší roli. V popředí je válka Temného pána s Mýty. A kdo jiný mohl Mýtům pomoci, nežli největší čaroděj všech dob?

KOUPIT PŘÍMO U CRWE

Mezi řádky 9: Mýty mezi řádky

Mike Carey, Bill Willingham, Peter Gross, Mark Buckingham (The Unwritten 50 - 54)