Azul: Křišťálová mozaika

Hry recenze

Máte rádi Azul, ale hrajete ho tolik, že je základní deska ohraná? A vadí vám posouvání žetonů? Oboje řeší Křišťálová mozaika!

Hra Azul Michaela Kieslinga je bez debat jednou z moderních klasika a nejlepších abstraktních her posledních let. A v podstatě je jedno, o které verzi se bavíme, i když králem všech zůstává ten původní, klasický a v zásadě i nejjednodušší prostý Azul. V téhle abstraktní logické hře rozebíráte na jednoduchém mechanismu dílky ze společné nabídky, abyste jimi následně obkládali svou desku a sbírali body ve snaze předstihnout ostatní. Hra je tak oblíbená, že se dočkala několika dotisků a letos dokonce přešla k vydavatelství Blackfire. Jedinou změnou je logo na krabici, a tak si můžete v klidu přečíst naší starší recenzi na základní hru zde.

Ani hře jako Azul se ovšem nevyhla jedna z moderních věcí dnešních her – rozšíření. Jenže jak rozšiřovat hru, která se v podstatě blíží k dokonalosti a zároveň nenarušit její koncept? Inu ono to v podstatě ukazují její další verze, ať už se jedná o Vitráže sintryLetohrádek nebo Zahrady pro královnu. Zkrátka zachováte základ a na něj napasujete novou hru. Jediné jak lze zachovat původního ducha hry je přidat nové desky k obkládání a nabídnout nějaký ten pravidlový twist. A tak jsme dostali Křišťálovou mozaiku. A ano, i ta je nyní s logem Blackfire na víku.

Ta pod svým víkem skrývá kromě kraťoučkých pravidel přesně 8 komponent, které se dělí mezi 4 nové oboustranné desky a 4 plastové overlaye. Je fakt, že se nám párkrát (čtěte často) stalo, že jsme si drcli do desky a rozsypali hlavně žeton bodů nebo přikládáním museli neustále upravovat vznikající mozaiku. Právě plastové překryvy zkrátka nasadíte na kartonové desky (původní i nové) a všechny žetony padnou na své místo bez obavy z rozsypání. Musím říct, že fungují pěkně a jsou v zásadě funkční, jen nerozumím, proč na žeton bodů jsou „dvoj“ místa a občas se o ten bodík seknete nebo vám sklouzne mezi dvě pole a vy si nejste jistí. Takže na to pozor.

Hlavní jsou ale pro mě, jakožto hráče, který Azulu nahrál vyšší desítky, ne-li stovky partií, nové desky. Ty z jedné strany obsahují políčka s multiplikátorem bodů, kdy za položení určitého kamene dostanete dvojnásobek, na straně druhé pak předtištěnou centrální „hvězdici“ a zvýšené body na konci hry. Oboje působí v zásadě jako drobná změna. Na papíře možná. Ve hře je to ale něco jiného a věřte mi, že v případě vyšších bodů budete cíleně tyhle pole 100% chtít zaplnit, protože je rozdíl dostat třeba 7 nebo 14 bodů. Hra s touhle deskou tak byla subjektivně delší, ale hlavně sváděla k přetahování o potřebné barvy a větší škození v jejich „vykrádání“. Druhá strana si pak hraje s představivostí hráčů. Není tak snadné zaplnit střed danými barvami a následně skládat do dalších řádků barvy tak, aby se vám nikde nekryly. Ono totiž původní pravidla samozřejmě beze zbytku platí a barvy kamenů se vám tak nesmí opakovat v řádcích ani sloupcích. Obě desky jsou tak z mého pohledu zábavné a pěkně mění hru a její zábavnost i hratelnost, ale rozhodně bych je nedoporučil úplným nováčkům a minimálně prvních pár partií si zahrajte pouze základní variantu s předtištěnou mozaikou.

Ne, pokud Azul není váš šálek kávy a hra vás neoslovila, tohle rozšíření to rozhodně nezmění. Ostatně ani pokud jste zastánci jiných verzí, asi vás to nevrátí k základu. Osobně mám rád všechny verze Azulu, takže pro mě je tohle rozšíření jasná volba. 

Jestli je Křišťálová mozaika nějaký must have? Zcela upřímně asi ne. Není to nic, bez čeho byste hru nemohli hrát nebo bez čeho by nějak zásadně ztrácela. On ten základ funguje bezchybně a už tam máte dvě možnosti jak hrát. Zároveň si ale myslím, že pokud jste fanoušky téhle hry, rozhodně se jedná o skvělou koupi, ať už pro obsažené overlaye nebo nové desky a jejich možnosti a přínos. Ty zkrátka přinášejí do hry nové možnosti a strategii a nutnost přizpůsobit rozhodování novým prvkům, protože jejich ignorování je minimálně bodově bolestivé.

A za cenu, která je nižší než dva lístky do kina získáte další hodiny zábavy, no zkrátka ve finále nekupte to, že?

 

Rozšíření můžete koupit na TLAMA games zde!

 

Azul: Křišťálová mozaika

Autor: Michael Kiesling

Vydavatelství: ADC Blackfire

Rok vydání: první BF tisk 2024

Počet hráčů: 2-4

Věk: 10+

Herní doba: 20-35 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři