Crew 52

Časopis Crew vychází již od roku 1997 a za tu dobu podstoupil řadu změn. A další z nich nás čeká s tímto číslem. Uzavřeme rozjeté série, přidáme jednoho Lobáka... a to je všechno. Pokračování časopisu je ve hvězdách.

Ekhö je série, která mě osobně moc nezaujala. Nebo jinak; cartoonovská kresba mi trochu vadila. Sice si uchovává jistý punc nadsázky a ironie, ale nemohl jsem z mysli dostat jiný komiks, který kreslil Allessandro Barbucci a tím je dívčí Witch. Druhý díl mě opropti prvnímu mile překvapil a tak trochu i zaskočil. Najednou se toho začíná dít opravdu hodně a čtenář je tak v neustálé akci. Dovedu si představit, že by Ekhö: New York byla třídílná série, jednotlivé nápady by se mohli více rozpracovat.  Jinak druhá část srší vtipem a všechny potvory, které mají drápy, křídla nebo tesáky jsou opravdu krásně nakreslené.

Hellblazer: Rudá hrobka, čtvrtá část ze čtyř. V minulé recenzi jsem předestřel, že tajemství Rudé hrobky si může pozorný čtenář již dovtípit. Uhodli jste? :) Johna Constantina mám rád. Navíc Rudá hrobka je příběh, který dokáže zaujmout již svou atmosférou, ze které na vás magie a tajemno přímo vyskakuje z panelů. Drsné finále značně zredukuje počet postav a nebudu napovídat, jestli se Johnovi podaří zachránit svou neteř... Ale jak jsem již říkal, chtěl bych Hellblazera v knižní podobě!

A Lobo. Hm... Lobo není můj oblíbený hrdina. Tedy kromě jednoho příběhu s Hitmanem, kde si z něj Garth Ennis udělal fackovacího panáka (což taky je). Ale stejně byste těžko hledali postavu, která by byla větším protikladem pro klasickou škatulku, pod kterou si lidé představují komiksového hrdinu (svaly, bílé zuby, gel ve vlasech... prostě klaďas). Lobo je protipólem. Ale je to nuda. Tentokrát Lobo zkouší přestat kouřit. Zkouší všechno možné, každého zmlátí a moc dlouho mu to stejně nevydrží. Kresba je klasická Lobácká devadesátka. Tenhle akční nářez mě nebral.

Ale když v pravěké první Crwi na vás vyskočil ze stránek Velkej šéf, bylo to jako blesk z čistého nebe. Díky své neomalenosti, tuposti a suchým hláškám si Lobo získal silnou fanouškovskou základnu a od roku 1997 u nás vychází pravidelně. Možná i proto mu dalo vydavatelství Crew prostor v zatím posledním časopise... Úmyslně říkám zatím. Časopis Crew se několikrát obrodil podle toho, jak se vyvíjela komiksová obec v Čechách. Na začátku měl hlavně představit nové hrdiny a ukázat, že komiksy nejsou jen souboje maskovaných strážců zákona. Proto se v prvních Crwích objevovaly příběhy jako např. Dexter a Sinister, Torpedo nebo již zmiňovaný Lobo. Nechyběla ani obsáhlá sekce věnovaná teorii, publicistice, kreslení a vlastní tvorbě. Časem byl tento formát překonaný a Crew vydávala krátké příběhy a seriály spíše pro pobavení a změnila název na Crew na kvadrát. Ke konci byl patrný opět posun dalším směrem, takové oťukávání čtenářů. To když začaly v Crwi vycházet série na delší pokračování, jako např. Skalpy, Rex Mundi, Unwritten. Ale i to je již překonané. Je otázkou, jakým směrem se nyní ubírat. Vydavatelstí Crew se proto rozhodlo prozatím ukončit vydávání časopisu. Moc bych si přál, aby Crew stále vycházela. Její klady jsou zřejmé - můžeme si díky ní přečíst kratší příběhy a okusit opět něco nového, co by u nás jinak nevyšlo. Ekhö je toho příkladem. Na druhou stranu je mi jasné, že vydávat časopis, který si na sebe asi ani nevydělal, zvláště v době sociálních sítí a streamu, je trochu bláhové. Ale stejně bych byl rád, kdyby v tom Crew pokračovala. Zatím mají nový projekt Komiksář, o kterém si můžete přečíst v jiném článku.

Tak snad někdy příště, milá Crwi. Byly to krásné roky :)

Crew2 č. 52

Kolektiv autorů