Sandman: Báje a odlesky

V šestém díle hlavní sandmanovské série nás čekají povídky, které spolu na první pohled nikterak nesouvisí, s vyjímkou osoby Morfea. Ale Neil Gaiman se skrývá v detailech a nejinak je tomu i tady. Ve světě Bájí a odlesků.

Sandman: Báje a odlesky obsahuje devět krátkých příběhů, které nás provedou jak dalekou minulostí, tak místy na okrajích snu. Setkáme se s hrdiny, které jsme měli za dávno ztracené a mezi plejádou postav nechybí vlkodlaci, císař Augustus, Kain s Ábelem nebo Marko Polo. A jen tak mimochodem poznáme i Morfeova syna. Tedy, většina již jeho legendu slyšela, ale jen jsme se nezajímali o to, kdo je jeho otec. Vítej v Gaimanově vesmíru, Orfee.

Orfeus, jehož matkou je múza Kalliopé ( také viz Krajina snů) vládl okouzlujícím hlasem a sám bůh Apollón ho naučil hře na lyru. Díky tomu získal srdce i nejkrásnější mezi vodními vílami, lepé Eurydiké. S Orfeem se seznámíme během Velké francouzské revoluce a nebude zrovna v nejlepší formě, jelikož budeme mít možnost obdivovat pouze jeho uříznutou hlavu. Dosti upovídanou uříznutou hlavu... Staré řecké báje a pověsti jsou směsicí lásky, zrady a nenávisti. Bylo jen otázkou času, kdy jejich potenciálu využije i milovník příběhů Neil Gaiman. Legendu o Orfeovi si můžeme užít z druhého konce. A ti z vás, kteří Orfeův osud neznají, nechť setrvávají v blažené nevědomosti a napětí z věcí příštích.

Všechny příběhy jsou rozdílné nejenom místem a časem kdy se odehrávají, ale také kreslířem. Díky tomu jsou Báje a odlesky pestrou koláží, která má za úkol připravit čtenáře na věci příští. První povídka Strach z pádu je jen krátkou ukázkou o snaze najít odvahu pro těžká rozhodnutí. Poslední císař ameriky pojednává o síle lidských snů a citů, která má větší cenu než realita. Thermidor je krvavou zastávkou v evropských dějinách a hledání zmiňované Orfeovy hlavy. Lov je krátkou fikcí ze světa lycantropů, Augustus historickou freskou a Měkká místa rize snové setkání cestovatele, spisovatele a kusu krajiny. Největší část Bájí a odlesků zaujímá Orfeova píseň, popisující lásku mezi Orfeem a Eurydiké, Havraní sněm je o vyprávění příběhů a konečně Ramadán o touze uchovat vše krásné navěky.

Do kreslířského pantheonu přibyl Mark Buckigham (Smrt, Mýty), Jill Thompson (Simpsonovi – opravdu!), Vince Locke a Keith Williams (Lobo vs. Maska). Jinak opět můžeme sledovat práci Briana Talbota nebo P. Craiga Russella. Z výběru snad jen Měkká místa od Johna Watkisse jsou nehezká, ve změti čar na menších panelech jsem se ztrácel. Báje a odlesky u nás vyšly ve dvou knihách, z nichž první obsahovala šest a druhá tři příběhy. A jak jsme u Sandmana zvyklí, kvalitativně se drží na velmi vysoké úrovni.

KOUPIT ZDE 1. DÍL

KOUPIT ZDE 2. DÍL

Sandman: Báje a odlesky (The Sandman: Fables and reflections, The Sandman 29 - 31, 38 - 40, 50, Sandman special 1, Vertigo preview)