Sandman: Krátké životy

Po Bájích a odlescích nám Neil Gaiman opět předkládá dlouhý příběh, který – jak je u Sandmana zvykem – trochu vybočuje ze zbytku série. Vydáme se na road trip se Snem a Deliriem hledat dávno ztraceného bratra. A zažít si nějakou tu změnu v klidnějším duchu.

Sandman: Krátké životy je sedmou knihou z hlavní sandmanovské série a obsahuje devět sešitů. Vydáme se v něm na cestu po světě ve snaze Deliria najít Zkázu – bratra z rodiny Věčných, který opustil svou říši a nyní žije ve skrytu někde ve světe smrtelníků. Nezastupitelnou roli zde má i Orfeus (tedy to co z něj zbylo) a Gaimanův vypravěčský talent. Krátké životy totiž nejsou knihou nabitou akcí.

Je to tak. Sandman: Krátké životy je rozmáchlý, ale určitě ne epický celek. Je to silné psychologické vyprávění, řešící zejména chování a rozpoložení našich hrdinů. Nejedná se o žádné velké boje, ale o cestu s jasně daným cílem, která ovlivní Morfea více, než její výsledek. A i když se někdo může cítit ošizený koncem a rozuzlením knihy ( uzavírá se zde hned několik dějových linií, které nás provází již od čtvrté knihy), faktem zůstává, že komorní ráz není Krátkým životům na škodu. Protože to by nebyl Neil, aby svým čtenářům neposkytl letmý pohled na věci budoucí.

Kniha Krátké životy navíc ruší bariéru, kterou si Morfeus dokázal držet dost dlouho. Krátké životy totiž Pána snů dosti polidšťují. Již to není postava, která neopětovanou lásku uvrhne na deset tisíc let do pekla. Morfeus z Krátkých životů je sice jeden z Věčných, ale i on prožívá strasti stejné jako smrtelníci a dělá i stejné chyby. Hlavní hrdinkou Krátkých životů je Delirium, Sen se přidá pouze proto, aby zapomněl na svou bývalou lásku. Byť doufá, že jí v našem světě alespoň potká. Jak lidské, že? A toto přiblížení Věčných je jedním z hlavních atributů Krátkých životů. Osud, Smrt, Sen, Zkáza, Zoufalství, Touha i Delirium se nám přibližují a ukazují v novém světle. A my začneme pochybovat i o tom, zda jsou vskutku Věční...

Scénář: Neil Gaiman. Kresba tužkou je od Jill Thompsonové (Sandman: Báje a odlesky, Simpsonovi) a protože všech devět sešitů kreslila ona, působí celek jasně definovaným a uzavřeným dojmem. A setkáme se i s Gaimanovou nejlepší noční můrou – s Korinťanem! A pomalu se připravme na závěr, do konce série nám zbývají už jen tři knihy.

Sandman: Krátké životy ( The Sandman: Brief lives, The Sandman 41 - 49)

Neil Gaiman, Jill Thompsonová

Překlad: Viktor Janiš