Sandman: Předehra

"Dávám ti minci, již jsem vytesal z kamene. Dávám ti píseň, již jsem ukradl prachu. Dávám ti dýku zpod vršků. A kolík, jimž jsem probodl oko mrtvoly. Dávám ti pařát vytržený z krysy. Dávám ti jméno a to jméno je ztraceno. Dávám ti krev ze své žíly a pírko vyškubnuté z andělského křídla. Volám tě jmény, ó můj pane. Přijď."

Tak to kdysi začalo. Kouzlem, jež mělo za úkol spoutat samotnou Smrt. Bohužel, nablízku byl pouze Morfeus - pán snů, oslabený po těžkých zkouškách, vracející se z předaleké galaxie. A tak Sandman padl za oběť mága Roderricka Burgesse a započal své nedobrovolné sedmdesátileté vězení. A zároveň svou cestu za uznávaným a i přes své stáří stále velmi oceňovaným mainstreamovým komiksem. I přes to, jak celá série nakonec dopadne, bylo jasné, že s Morfeem se ještě někdy setkáme. Kromě samostatných knih Věčné noci a Lovci snů se Neil Gaiman vrátil po dlouhých dvaceti letech k hlavní sérii. A chce nám vysvětlit, co všechno se událo před uvězněním Morfea.

Morfeus je proti své vůli povolán na druhý konec vesmíru (to není můj obrat, ale doslovná citace), protože jedna z jeho identit (mimozemský Sandman) zemřel. Po několika zbytečných dialozích se dovídáme, že celý vesmír se řítí ke zkáze a vinu na tom nese právě Morfeus. Ten se posléze vydává za doprovodu kočičího Morfea a malé dívky na cestu za hledáním odpovědí a pomoci. A to je celé, přátelé. Dějové zvraty nečekejte. Hlubší momenty budete hledat marně, byť Neil Gaiman vše zabalí do vznosných a květnatých frází. Dal jsem si několik dní na napsání této recenze, pročetl knihu dvakrát, zda mi něco neuniklo, abych nakonec s jistým pocitem hrůzy zjistil, že mi opravdu NIC  neuniklo. Kniha sice často odkazuje na hlavní sérii, přinejmenším množstvím postav, které se mihnou v prvních kapitolách, aniž by do příběhu jakkoli zasáhly (viz šílená Hattie nebo Korinťan). Prostě jen potěšit fanoušky, aby se slzou v oku zavzpomínali na Korinťanovo řádění v Domečku pro panenky nebo na seznámení se se znásilňovanou Kalliopé. Nový Sandman je oproti tomu plošší,  čtenář nemá možnost ztotožnit se byť s jedinou postavou, natož se samotným Morfeem.

Co ale celou knihu nakopává do výšin je kresba. O tu se postaral James H. Williams III. Pro českého čtenáře neznámé jméno (u nás mu vyšel jeden cover v omnibusu Star wars: Zjevná hrozba), ale v zahraničí uznávaný a oceňovaný kreslíř, držitel tří cen Willa Eisnera a jedné Harvey award (a pokud můžu hádat, za Sandmana ho čeká minimálně nominace). Pracuje napříč nakladatelstvími. Za zmínku stojí uvést např. Promethea, což dělal ve spolupráci s Alanem Moorem, nebo Batwoman. Jinak se spíše mihne sérií, nakreslí jeden sešit, popř. jen obálku, a jde dál. Zde můžeme uvést Hellboye, Mýty, Batmana, Wolverina je toho více než dost. Styl kresby J. H. W III je jedním slovem úchvatný. Zapomeňte na klasické rozvržení komiksu. J. H. W III využívá všeho, co mu stránka a barvy nabízí k tomu, aby nám přiblížil mimozemské světy a nechává nás utápět se ve víru barev a jednotlivých přechodů. Kniha také obsahuje dvě velké rozložitelné stránky, které umocňují celkový dojem z Předehry jako z kousku výtvarného umění. Nicméně, ani přes preciznost, psychedelickou barevnost a originálně pojaté rozložení panelů jsem nebyl ušetřen drobných potíží. Sandman: Předehra je krásně nakreslený komiks, ale na čitelnosti to mnoho nepřidává. Na každé stránce na vás doslova útočí přespříliš podnětů najednou, díky čemuž není těžké se v malbě ztratit. Chybí mi tu intuitivní vedení čtenáře na další políčka, místy jsem si musel cestu doslova prokousat. A v momentě, kdy kresba začne být rušivá, má komiks na kahánku. Nikdy by mě nenapadlo, že to řeknu, ale trochu jednodušší styl by neuškodil. I když je mi jasné, že letterer se jistě na Předehře také dost zapotil :)

Plytký příběh a příliš dokonalá kresba ještě nejsou známkou špatného komiksu. Jedná se přece o Sandmana. Toho Sandmana! Ale právě slůvko "toho" nelze u Předehry s klidem použít. Po celou dobu čtení a studování Morfeova galaktického putování jsem se nedokázal zbavit otázky Proč? Proč se zase nimrat v oceňované a uzavřené sérii? Trochu naivní, já vím. Odpověď je stejná jako otázka. Protože to je oceňovaná a uzavřená série, která si drží dosti silnou a stále rostoucí fanouškovskou základnu. A ti se rádi vrátí do Snění. A samozřejmě za to rádi zaplatí. A je to tady. Sandman: Předehra je pro mě komerčním počinem, protože vás ani nezajímá jak to dopadne (to už stejně všichni víme) a jediné co čekáte je Sandman jak ho znáte. Ale toho v Předehře nenajdete. Náš starý známý Morfeus je tajemný a místy s hutnou hororovou atmosférou. Nový Morfeus je barevný a nudný. Provázanost s původní sérií mi chyběla, nepomohlo tomu ani producírování se postav, které známe z dřívějška. Celkově ale musím Sandmana: Předehru hodnotit jako průměrný komiks, protože díky kresbě si knihu rád otevřu a prolistuji. Ale zázraky ani strach již nečekejte.

Sandman: Předehra (The Sandman: Overture deluxe edition, The Sandman: Overture 1 - 6)

Neil Gaiman, James H. Williams III

Rok vydání: 6/2016